Gastro other

האם יש הבדלים בין טיפול מוקדם או מאוחר ב-Vedolizumab כנגד קוליטיס כיבית? (J Crohns Colitis)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Crohn’s & Colitis מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אין הבדלים בתוצאות קליניות, אנדוסקופיות או היסטולוגיות בין טיפול מוקדם או מאוחר ב-Vedolizumab (אנטיביו) בחולים עם קוליטיס כיבית.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם ישנם הבדלים ביעילות טיפול ב-Vedolizumab הניתן בשלב מוקדם לעומת התחלת הטיפול בשלב מאוחר בחולים עם קוליטיס כיבית, תוך הערכת השפעות הטיפול על המאפיינים הקליניים, אנדוסקופיים והיסטולוגיים.

המחקר הרב-מרכזי בתווית-פתוחה כלל חולים עם קוליטיס כיבית בדרגת פעילות בינונית-עד-חמורה. טיפול מוקדם כנגד קוליטיס כיבית הוגדר כמתן טיפול בתוך ארבע שנים מהתחלת מחלה לחולים שלא קיבלו טיפול ביולוגי וטיפול מאוחר כנגד מחלת המעי הדלקתית הוגדר במקרים בהם משך המחלה עלה על ארבע שנים וכן תועדה חשיפה קודמת למעכבי TNF.

התוצא העיקרי היה הפוגה קלינית ללא קורטיקוסטרואידים עם שיפור אנדוסקופי (מדד Total Mayo Score של עד 2 נקודות, ללא תת-מדד עם דירוג של מעל נקודה אחת) לאחר 26 שבועות ולאחר 52 שבועות.

מדגם המחקר כלל 121 חולים , כולל 59 חולים בזרוע טיפול מוקדם ו-62 חולים בזרוע טיפול מאוחר. מהנתונים עולה כי ב-25 מהחולים (42.4%) בזרוע טיפול מוקדם וב-19 חולים (30.6%) בזרוע טיפול מאוחר תועדה הפוגה קלינית ללא קורטיקוסטרואידים עם שיפור אנדוסקופי.

החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בהערכת השיפור האנדוסקופי לאחר 26 שבועות (54.2% עם טיפול מוקדם לעומת 46.8% עם טיפול מאוחר, p=0.412) או לאחר 52 שבועות (45.8% לעומת 40.3%, בהתאמה, p=0.546). בדומה, לא תועדו הבדלים בשיעורי הפוגה היסטולוגית (מדד Robarts Histopathology Index קטן מ-3 נקודות ללא נויטרופילים באפיתל ולמינה פרופריה) לאחר 26 שבועות (40.7% עם טיפול מוקדם לעומת 33.9% עם טיפול מאוחר, p=0.439) ולאחר 52 שבועות (37.3% לעומת 35.5%, בהתאמה, p=0.837).

החוקרים מסכמים וכותבים כי לא תועדו הבדלים משמעותיים בתוצאים קליניים, אנדוסקופיים והיסטולוגיים בין חולים עם קוליטיס כיבית שהחלו טיפול ב-Vedolizumab בשלב מוקדם לעומת אלו שהחלו בטיפול התרופתי בשלב מאוחר.

J Crohns Colitis, Nov 2, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה