Gastro other

תזונה צמחונית עשויה להפחית את הסיכון לממאירויות בדרכי העיכול (Eur J Gastro & Hepatol)

דיאטה צמחונית עשויה להפחית את הסיכון לסרטן קיבה וסרטן מעי גס ורקטום, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת European Journal of Gastroenterology & Hepatology.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של שבעה מחקרים מקוריים (שישה מחקרי עוקבה ומחקר מקרה-ביקורת אחד) עם 686,691 משתתפים. הם חישבו את יחס הסיכון לסרטן קיבה, סרטן מעי גס ורקטום וממאירות בדרכי עיכול עליונות בניתוח רב-משתני שכלל תקנון לערפלנים אפשריים.

מהנתונים עולה כי בהשוואה לדיאטה שאינה-צמחונית, דיאטה צמחונית לוותה בסיכון מופחת להתפתחות גידולים בדרכי העיכול (סיכון יחסי של 0.77).

בניתוח לפי תתי-קבוצות, דיאטה צמחונית לוותה בסיכון נמוך משמעותית לסרטן קיבה (סיכון יחסי של 0.41) וסרטן מעי גס ורקטום (סיכון יחסי של 0.85), אך לא זוהתה השפעה מובהקת סטטיסטית על הסיכון לממאירויות בדרכי העיכול העליונות, למעט סרטן קיבה (סיכון יחסי של 0.93).

דיאטה צמחונית לוותה בסיכון מופחת לממאירויות בדרכי העיכול בגברים (סיכון יחסי של 0.57), אך לא בנשים.

דיאטה צמחונית לוותה בסיכון מופחת לממאירויות בדרכי העיכול באוכלוסיות בצפון אמריקה (סיכון יחסי של 0.76) או אסיאתיות (סיכון יחסי של 0.43), אך לא באוכלוסיות באירופה.

ממצאי הסקירה השיטתית מעידים כי היענות לדיאטה צמחונית עשויה להפחית את הסיכון לממאירויות בדרכי העיכול ועשויה לשמש כחלק ממכלול אמצעי מניעה ראשונית של ממאירויות בדרכי העיכול.

Eur J Gastro & Hepatol, Sep 18, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה