Gastro other

צריכת מזון אולטרה-מעובד מלווה בסיכון מוגבר למחלת מעי דלקתית במבוגרים (Nutr Rev)

במאמר שפורסם בכתב העת Nutrients Reviews מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי צריכה רבה של מוצרי מזון אולטרה-מעובדים מלווה בסיכון מוגבר למחלת מעי דלקתית, עם סיכון גבוה במיוחד להתפתחות מחלת קרוהן.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בספרות הרפואית עדויות סותרות אודות התוצאות ממחקרים תצפיתיים בנוגע לצריכת מזון אולטרה-מעובד והסיכון למחלת מעי דלקתית. מטרתם הייתה להשלים מטה-אנליזה להערכת קשר מנה-תגובה בין צריכת מזון אולטרה-מעובד ובין הסיכון למחלת מעי דלקתית.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי PubMed, ISI Web of Science ו-Scopus לזיהוי מאמרים שפורסמו עד 2 בנובמבר, 2022. הם אספו נתונים מ-24 מחקרים שכללו למעלה מ-4 מיליון משתתפים מ-20 מדינות והשלימו ניתוח סטטיסטי להערכת הסיכון למחלת מעי דלקתית לפי הרגלי צריכת המזון.

מהנתונים עולה כי צריכת מזון אולטרה-מעובד לוותה בסיכון מוגבר למחלת מעי דלקתית (סיכון יחסי של 1.13, p=0.001), קשר אשר היה משמעותי ומובהק סטטיסטית, בעיקר בהערכת הסיכון למחלת קרוהן (סיכון יחסי של 1.19, p=0.046), אך לא בהערכת הסיכון לקוליטיס כיבית (סיכון יחסי של 1.11, p=0.085).

מהתוצאות עולה עוד כי עליה של 10% בצריכה יומית של מזון אולטרה-מעובד לוותה בעליה של 19% בסיכון היחסי למחלת קרוהן במבוגרים (סיכון יחסי של 1.19, p=0.021), אם כי לא זוהה קשר דומה עם הסיכון למחלת מעי דלקתית (p=0.168) או קוליטיס כיבית (p=0.876) במבוגרים.

ממצאי המחקר הצביעו על קשר ליניארי בין צריכת מזון אולטרה-מעובד ובין הסיכון למחלת קרוהן עם עדות לקשר מנה-תגובה מובהק סטטיסטית (p=0.049). עם זאת, לא תועד קשר דומה בין צריכת מזון אולטרה-מעובד ובין הסיכון למחלת מעי דלקתית או קוליטיס כיבית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות העדויות לפיהן צריכת מזון אולטרה-מעובד עלולה להביא לעליה בסיכון להתפתחות מחלת מעי דלקתית במבוגרים, דרושים מחקרים נוספים בנושא באוכלוסיות אחרות ובאמצעות כלים ספציפיים להערכה כמות צריכת מזון אולטרה-מעובד, מרכיבי מזון אולטרה-מעובד ותוספי תזונה.

Nutr Rev, Aug 25, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה