Gastro other

הקשר בין חומרת נוקטוריה ובין עצירות בחולים עם קוליטיס כיבית (Urology)

במאמר שפורסם בכתב העת Urology מדווחים חוקרים מיפן על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר חיובי בין חומרת נוקטוריה ובין עצירות בחולים עם אבחנה של קוליטיס כיבית.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין נוקטוריה ועצירות בחולים עם קוליטיס כיבית. החוקרים כותבים כי עצירות זוהתה לאחרונה כתסמין חשוב בחולים עם קוליטיס כיבית. למרות שנוקטוריה נקשרה בעבר עם עצירות באוכלוסייה הכללית, הקשר בין הפרעת השתן ובין עצירות בחולים עם קוליטיס כיבית אינו ידוע.

מדגם המחקר כלל 290 חולים מיפן עם אבחנה של קוליטיס כיבית, מידע אודות עצירות, נוקטוריה ואורחות חיים לפי שאלונים למילוי עצמי. ההגדרה של עצירות התבססה על קריטריוני Rome I ו/או טיפול תרופתי פעיל כנגד עצירות. החולים סווגו לשלוש קבוצות על-פי מתן שתן בלילה: 1) ללא נוקטוריה; 2) נוקטוריה קלה (מתן שתן לילי פעם אחת), או 3) נוקטוריה חמורה (מתן שתן לילי פעמיים, או יותר). ניתוח רב-משתני שימש להערכת הקשר בין נוקטוריה ובין עצירות.

בקרב כלל החולים עם קוליטיס כיבית, שיעורי הימצאות נוקטוריה קלה עמדו על 35.2% ושיעורי נוקטוריה חמורה עמדו על 26.9%. שיעורי הימצאות עצירות באוכלוסייה זו עמדו על 12.4% מהחולים.

שיעורי הימצאות עצירות בחולים ללא אירועי מתן שתן לילי עמדו על 8.2%, בהשוואה לשיעור של 10.8% באלו עם נוקטוריה קלה ושיעור של 20.5% באלו עם נוקטוריה חמורה. לאחר תקנון לערפלנים דוגמת גיל, מין, עישון פעיל, שתיית אלכוהול פעילה, מדד מסת גוף ושימוש בסטרואידים, החוקרים זיהו קשר בלתי תלוי בין חומרת נוקטוריה ובין עצירות (יחס סיכויים מתוקן של 1.55, רווח בר-סמך 95% של 0.57-4.28 עם נוקטוריה קלה ויחס סיכויים של 3.19, רווח בר-סמך 95% של 1.09-9.81 עם נוקטוריה חמורה).

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאור הממצאים המעידים על קשר בין דרגת חומרת נוקטוריה ובין עצירות, על רופאים לשקול את הקשר בין נוקטוריה ועצירות בטיפול בחולים עם מחלת המעי הדלקתית.

Urology, Aug 12, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה