Gastro other

ניתוח שרוול קיבה מלווה בתוצאות טובות יותר מניתוח מעקף קיבה בחולים עם מחלת מעי דלקתית (J Clin Gastroenterol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Gastroenterology עולה כי ניתוח שרוול קיבה, אך לא ניתוח מעקף קיבה, מלווה בתוצאות טובות יותר של מחלת המעי במטופלים עם השמנה חולנית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על ההשפעה השלילית של השמנה על פעילות מחלת מעי דלקתית. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את תוצאות מחלת המעי בחולים לאחר ניתוח בריאטרי.

המחקר הרטרוספקטיבי, מותאם, כלל חולים עם מחלת מעי דלקתית והשמנת-יתר חולנית שעברו ניתוח בריאטרי, אל מול חולים עם מחלת מעי דלקתית והשמנה חולנית שלא עברו ניתוח בריאטרי, אשר היו רשומים במאגר TriNetX. המטרה העיקרית הייתה לבחון את הסיכון לאחר שנתיים לתוצא משולב של סיבוכי המחלה, כולל טיפול תוך-ורידי בסטרואידים או ניתוח על-רקע מחלת המעי הדלקתית.

מדגם המחקר כלל 482 חולים (3.4%) עם מחלת מעי דלקתית (60% מהחולים עם מחלת קרוהן) והשמנה חולנית שעברו ניתוח בריאטרי (גיל ממוצע של 46.9 שנים; מדד מסת גוף ממוצע של 42.1 ק”ג/מ2).

לאחר ניתוח PSM (או Propensity Score Matching), בחולים לאחר ניתוח בריאטרי תועד סיכון נמוך יותר (יחס סיכויים מתוקן של 0.31, רווח בר-סמך 95% של 0.17-0.56) למשלב סיבוכי מחלת מעי דלקתית, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

מניתוח הנתונים עולה כי בחולים לאחר ניתוח בריאטרי מסוג ניתוח שרוול קיבה תועד סיכון מופחת (יחס סיכויים מתוקן של 0.45, רווח בר-סמך 95% של 0.31-0.66) למשלב סיבוכי מחלת מעי דלקתית. מנגד, לא תועד הבדל בסיכון (יחס סיכויים מתוקן של 0.77, רווח בר-סמך 95% של 0.45-1.31) למשלב סיבוכי מחלת מעי דלקתית בין חולים לאחר ניתוח בריאטרי מסוג מעקף קיבה, בהשוואה לביקורות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ניתוח שרוול קיבה, אך לא ניתוח מעקף קיבה, מלווה בשיפור תוצאים ספציפיים למחלה בחולים עם מחלת מעי דלקתית והשמנת-יתר חולנית.

J Clin Gastroenterol, June 27, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה