Gastro other

המשמעות הפרוגנוסטית של זיהום באתר הניתוח לאחר התערבות ניתוחית בשל סרטן הוושט (Ann Gastroenterol Surg)

במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Gastroenterological Surgery מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי זיהום באתר הניתוח מלווה בתוצאות אונקולוגיות פחות טובות בחולים לאחר ניתוח כריתת וושט בשל ממאירות של הוושט.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעה האונקולוגית של זיהום באתר הניתוח ושל דלקת ריאות על התוצאות ארוכות הטווח לאחר ניתוח כריתת וושט.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי רב-מרכזי שכלל 407 חולים עם סרטן וושט בשלב I/II/III בעל פוטנציאל ריפוי, אשר טופלו ב-11 מרכזים בין אפריל 2013 ועד מרץ 2015. הם בחנו את הקשר בין זיהום באתר הניתוח ודלקת ריאות לאחר-ניתוח ובין התוצאות האונקולוגיות, כולל הישרדות ללא-הישנות והישרדות כוללת.

מהנתונים עולה כי 90 חולים (22.1%) אובחנו עם זיהום באתר הניתוח, 65 חולים (16%) אובחנו עם דלקת ריאות ו-22 חולים (5.4%) אובחנו עם דלקת ריאות וגם זיהום באתר הניתוח.

מניתוח חד-משתני עלה קשר בין זיהום באתר הניתוח ודלקת ריאות ובין שיעורים גרועים יותר של הישרדות ללא-הישנות והישרדות כוללת. עם זאת, בניתוח רב-משתני מצאו החוקרים כי רק זיהום באתר הניתוח לווה בתוצאות גרועות יותר משמעותית מבחינת שיעורי הישרדות ללא-הישנות (יחס סיכון של 1.63, p=0.010) והישרדות כוללת (יחס סיכון של 2.06, p<0.001).

בנוכחות דלקת ריאות וגם זיהום באתר הניתוח ובנוכחות זיהום חמור באתר הניתוח תועדה השפעה אונקולוגית שלילית משמעותית.

סוכרת ומדד ASA (או American Society of Anesthesiologists) של III זוהו כגורמים מנבאים בלתי-תלויים להתפתחות זיהום באתר הניתוח ודלקת ריאות.

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי דיסקציה של קשריות לימפה בשלוש שדות וטיפול ניאו-אדג’וונטי ביטלו את ההשפעה האונקולוגית השלילית של זיהום אתר הניתוח על הישרדות ללא-הישנות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי זיהום באתר הניתוח, ולא דלקת ריאות, לאחר ניתוח כריתת וושט מלווה בתוצאות אונקולוגיות גרועות יותר. הם קוראים לפתח גישות נוספות למניעת זיהומים באתר הניתוח, שכן אלו עשויות לשפר את איכות הטיפול והתוצאות האונקולוגיות בחולים העוברים ניתוח כריתת וושט במטרת ריפוי.

Ann Gastroenterol Surg. 2023 Jan 18;7(4):603-614

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה