Gastro other

טיפול ב-Mercaptopurine יעיל בשיפור קליני ואנדוסקופי בחולים עם קוליטיס כיבית (J Crohns Colitis)

טיפול ב- Mercaptopurine(פורי-נתול) עדיף על פלסבו בהשגת תגובה קלינית, אנדוסקופית והיסטולוגית שנה לאחר השראת הפוגה עם טיפול בקורטיקוסטרואידים בחולים עם קוליטיס כיבית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Crohn’s and Colitis.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת סקפטיות באשר ליעילות תרופות ממשפחת תיאופורינים לטיפול בקוליטיס כיבית וכעת הם ביקשו לבחון את יעילות הטיפול ב- Mercaptopurine כנגד מחלת המעי הדלקתית.

המחקר הפרוספקטיבי, אקראי, כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, כלל חולים עם קוליטיס כיבית פעילה, למרות טיפול ב-5-ASA. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול ב- Mercaptopurine תחת ניטור הטיפול התרופתי בהתאם להנחיות, או לקבלת פלסבו למשך 52 שבועות. קורטיקוסטרואידים ניתנו במהלך שמונת השבועות הראשונים עם המשך טיפול ב-5-ASA. התאמות מינון פרואקטיביות על-בסיס מטבוליטים של Mercaptopurine בוצעו החל משבוע שישי למחקר.

התוצא העיקר יהיה שיעורי הפוגה קלינית ללא טיפול בקורטיקוסטרואידים ושיפור אנדוסקופי (מדד

Total Mayo Score של עד 2 נקודות וללא מרכיב עם ציון גבוה מ-1) לאחר 52 שבועות בניתוח לפי כוונה לטיפול.

בתקופה שבין דצמבר 2016 ועד אפריל 2021 הושלמה סקירה של 70 חולים ו-59 חולקו באקראי בשישה מרכזים רפואיים. בקבוצת הטיפול ב- Mercaptopurine, 16 מבין 29 חולים (55.2%) השלימו את 52 שבועות המחקר, זאת בהשוואה ל-13 מבין 30 חולים (43.3%) בזרוע הפלסבו.

שיעורי התוצא העיקרי עמדו על 48.3% (14 מבין 29 חולים) תחת Mercaptopurine ועל 10% (3 מבין 30 חולים) בזרוע הפלסבו (הבדל של 38.3%, p=0.002).

אירועים חריגים היו נפוצים יותר בחולים תחת Mercaptopurine לעומת אלו בזרוע הפלסבו (808.8 לעומת 501.4 אירועים ל-100 שנות-מטופל). עוד דווח על חמישה אירועים חריגים חמורים, מהם ארבעה במטופלים ב- Mercaptopurine ואחד במטופל בזרוע הפלסבו.

התאמות מינון על-פי ניטור הושלמו ב-22 מבין 29 חולים (75.9%) והובילו למינונים נמוכים יותר של Mercaptopurine לאחר 52 שבועות, בהשוואה לתחילת המחקר.

ממצאי המחקר תומכים ביעילות הטיפול ב- Mercaptopurine בחולים עם קוליטיס כיבית. עם זאת, שיעור האירועים החריגים היה גבוה יותר בקרב חולים שקיבלו את הטיפול הפעיל, בהשוואה לאלו בזרוע הפלסבו.

J Crohns Colitis, Feb 27, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה