Gastro other

גורמי סיכון לביטויים מחוץ למערכת העיכול בחולים עם מחלת מעי דלקתית (Medicine)

במאמר שפורסם בכתב העת Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש להערכת גורמי סיכון לביטויים מחוץ למערכת העיכול בחולים עם מחלת מעי דלקתית, כאשר אלו היו נפוצים יותר בחולים עם מחלת קרוהן לעומת קוליטיס כיבית, עם טיפול למחלת מעי דלקתית לאורך למעלה מעשור או בתרופות ביולוגיות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ביטויים מחוץ למערכת העיכול מופיעים בשכיחות גבוהה בחולים מחלת מעי דלקתית; עם זאת, אין מחקרים רבים בנושא. מטרתם כעת הייתה לזהות את גורמי הסיכון לתסמינים מחוץ למערכת העיכול בחולים עם מחלת מעי דלקתית.

במסגרת המחקר נבחנו הרשומות הרפואיות של 531 חולים עם אבחנה של מחלת מעי דלקתית (133 חולי קרוהן ו-398 חולי קוליטיס כיבית) בין ינואר 2010 ועד דצמבר 2020. החוקרים בחנו את מאפייני הבסיס וגורמי הסיכון לתסמינים מחוץ למערכת העיכול ע”י חלוקת החולים עם מחלת מעי דלקתית לשתי קבוצות: אלו עם תסמינים מחוץ למערכת העיכול ואלו ללא תסמינים מחוץ למערכת העיכול.

מהנתונים עולה שיעורי הימצאות תסמינים מחוץ למערכת העיכול עמדו על 12.4% בכלל החולים עם מחלת מעי דלקתית, כאשר בחולי קרוהן תועדה שכיחות גבוהה יותר לעומת חולי קוליטיס כיבית (19.5% לעומת 10.1%, בהתאמה).

החוקרים מדווחים על מעורבות מפרקים (42 חולים, 7.9%), עורית (19 חולים, 3.6%), עינית (8 חולים, 1.5%) ומעורבות כבד ודרכי מרה (4 חולים, 0.8%). שני ביטויים מחוץ למערכת העיכול, או יותר, תועדו רק ב-6 חולים עם מחלת מעי דלקתית (1.2%).

מניתוח רב-משתני עלה כי גורמי סיכון להופעת תסמינים מחוץ למערכת העיכול בחולים עם מחלת מעי דלקתית כללו תקופת מעקב של עשר שנים ומעלה (יחס סיכויים של 2.10, p=0.021) וטיפול בתרופות ביולוגיות (יחס סיכויים של 1.96, p=0.037).

החוקרים מסכמים וכותבים כי השכיחות של ביטויים מחוץ למערכת העיכול בחולים עם מחלת מעי דלקתית עומדת על 12.4% מהחולים ונפוצה במיוחד בחולים עם מחלת קרוהן. הם קוראים לעקוב מקרוב אחר חולים עם מחלת מעי דלקתית לנוכחות תסמינים מחוץ למערכת העיכול, בפרט אחר אלו תחת טיפול לאורך למעלה מעשר שנים ובחולים תחת טיפול ביולוגי.

Medicine, Mar 3, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה