Gastro other

ההשפעה של משלב מעכבי TNF עם מעכבי אינטגרין על מדד מסת הגוף בחולים עם מחלת מעי דלקתית (Front Med)

השמנה בגיל המבוגר

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי שיעורי השמנת-יתר או עודף-משקל גבוהים יותר בקרב חולים עם מחלת מעי דלקתית המטופלים במשלב מעכבי TNF עם מעכבי אינטגרין או ב-Vedolizumab לבדו ובקרב חולים עם מחלת קרוהן המערבת את אזור המעבר מהאילאום למעי הגס.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ההשפעה של טיפולים ביולוגיים על מדד מסת הגוף בחולים עם מחלת מעי דלקתית אינה ברורה. במחקר הנוכחי הם בחנו את הקשר בין מדד מס גוף, סוג מחלת מעי דלקתית וסוג התרופות שניתנו לחולים אלו בקטגוריות משקל שונות.

מחקר החתך נערך במרכז שלישוני לטיפול בחולים עם מחלת מעי דלקתית וכלל נתונים אודות חולים עם מחלת מעי דלקתית שטופלו במרפאות חוץ בין תחילת ינואר בשנת 2021 ועד תחילת נובמבר בשנת 2021. החוקרים התמקדו במבוגרים מעל גיל 18 שנים עם אבחנה של מחלת קרוהן או קוליטיס כיבית.

התוצא העיקרי של המחקר היה הקשר בין מדד מסת גוף ובין הטיפול התרופתי ששימש לטיפול במחלת מעי דלקתית. תוצא משני של המחקר היה הקשר בין מדד מסת הגוף ובין סוג המחלה ומיקום המחלה בחולים עם מחלת מעי דלקתית.

מדגם המחקר כלל 528 חולים, מהם שני-שליש (66.5%) עם מחלת קרוהן. חולים במשקל תקין היוו 55.9% מכלל המשתתפים במחקר, כאשר 3.4% היו בתת-משקל, 28.2% ביו בעלי עודף-משקל ו-12.5% סבלו מהשמנת-יתר.

החוקרים מדווחים כי לא זוהו חולים עם קוליטיס כיבית עם משקל בטווח תת-משקל. מבין אלו עם משקל תקין, 34.6% אובחנו עם קוליטיס כיבית, כמו גם 36.2% מאלו עם עודף-משקל ו-31.8% מאלו עם מדד מסת גוף בטווח השמנת-יתר.

בקרב חולים תחת טיפול במעכבי TNF עם תכשיר אימונו-מודולטורי תועדה שכיחות גבוהה יותר של עודף-משקל או השמנת-יתר, בהשוואה לחולים שלא טופלו במשלב מעכבי TNF (יחס סיכויים של 2.86, רווח בר-סמך 95% של 1.739-4.711). בקרב חולים תחת טיפול ב-Vedolizumab תועד סיכון גבוה כפליים לעודף-משקל או השמנת-יתר, בהשוואה לאלו שלא טופלו ב-Vedolizumab (יחס סיכויים של 2.23, רווח בר-סמך 95% של 1.086-4.584).

בקרב חולים עם מחלת קרוהן ומעורבות של מעבר אילאום ומעי גס תועדה שכיחות גבוהה יותר של עודף-משקל או השמנת-יתר, בהשוואה לחולים עם סוגים אחרים של מחלת קרוהן (יחס סיכויים של 1.78, רווח בר-סמך 95% של 1.14-2.77).

החוקרים מסכמים וכותבים כי חולים רבים עם מחלת מעי דלקתית סובלים מעודף-משקל או השמנת-יתר. בחולים עם מחלת מעי דלקתית שהיו תחת משלב מעכבי TNF או טיפול מונותרפי ב-Vedolizumab תועדה שכיחות גבוהה יותר של השמנה ועודף משקל. בנוסף, בחולים עם מחלת קרוהן באזור מעבר מאילאום למעי גס תועדה שכיחות גבוהה יותר של עודף-משקל או השמנת-יתר.

 

Front Med (Lausanne). 2023 Jan 6

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה