Gastro other

מדד FAST מסייע באבחנה מדויקת של NASH עם פיברוזיס (Gut)

כבד

מדד FAST (או FibroScan-Aspartate Aminotransferase) הדגים סגוליות ורגישות גבוהה לאבחנה לא-פולשנית של NASH (או Nonalcoholic Steatohepatitis) עם פיברוזיס, כך עולה מתוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שפורסמו בכתב העת Gut.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הציעו כי מדד FAST עשוי לסייע בזיהוי לא-פולשני של חולים עם NASH עם פיברוזיס. כעת הם השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של מחקרים שפורסמו להערכת הדיוק האבחנתי הכולל של מדד FAST בזיהוי חולים עם NASH ופיברוזיס.

החוקרים השלימו חיפוש שיטתי במאגרי MEDLINE, Ovid Embase, Scopus ו-Cochrane Library לזיהוי מאמרים שפורסמו בכל שפה בין 3 בפברואר, 2020 ועד 30 באפריל 2022. הם כלו מאמרים מקוריים שדיווחו על הרגישות והסגוליות של FAST לזיהוי מבוגרים עם NASH ופיברוזיס.

הסקירה כללה 12 מחקרים תצפיתיים עם 5,834 משתתפים והוכחה בביופסיה של מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול שפורסמו בין פברואר 2020 ועד אפריל 2022. NASH עם פיברוזיס הוגדר בנוכחות עדות ל-NASH עם מדד פעילות NAFLD של 4 ומעלה ופיברוזיס בדרגה 2 ומעלה.

שיעורי ההימצאות הכוללים של NASH עם פיברוזיס עמדו על 28%. הרגישות של מדד FAST עמדה על 89% (רווח בר-סמך 95% של 82-93%) והסגוליות של מדד זה עמדה על 89% (רווח בר-סמך 95% של 83-94%). הערך המנבא השלילי של מדד FAST עמד על 92% (רווח בר-סמך 95% של 91-95%) והערך המנבא השלילי עמד על 65% (רווח בר-סמך 95% של 53-68%).

ממצאי הסקירה מעידים כי מדד FAST הינו כלי טוב לאבחנה לא-פולשנית של NASH מתקדם. לאור זאת, מדד זה עשוי לשמש לזיהוי חולים אותם יש להפנות לביופסיית כבד ו/או לשקול טיפול בתרופות חדשות כנגד מחלת כבד שומני.

Gut, Jan 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה