Gastro other

אכלזיה מלווה בעליה משמעותית בסיכון לממאירות של הוושט (מתוך כנס ה-ACG)

אבחנה של אכלזיה מלווה בסיכון מוגבר פי חמש לממאירות של הוושט, כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Gastroenterology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אכלזיה הינה גורם סיכון אפשרי לממאירות של הוושט, בעיקר בשל דלקת של הוושט משנית להפרעה בתנועה. אין מחקרים רבים להערכת הסיכון לסרטן הוושט על-רקע אכלזיה או תוצאות הממאירות באוכלוסייה זו ולכן אין קווים מנחים באשר למעקב אנדוסקופי אחר חולים אלו.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הסיכון לסרטן הוושט בחולים עם אכלזיה, בהשוואה לאלו ללא אכלזיה. הם התאימו בין 1,866 חולים עם אכלזיה ו-7,464 מבוגרים ללא אכלזיה, כולם טופלו במסגרת שירותי רפואה ליוצאי צבא בארצות הברית בין השנים 1999 עד 2020. הגיל החציוני של המשתתפים עמד על 55 שנים, 92% מהם היו גברים.

לאורך תקופת המחקר, דווח על 17 מקרים של סרטן הוושט בקרב יוצאי צבא עם אכלזיה, לעומת 15 מקרים של הממאירות בקרב אלו ללא אכלזיה. חציון מרווח הזמן מאבחנת אכלזיה ועד התפתחות הממאירות עמד על שלוש שנים ובאלו עם אכלזיה תועד סיכון גבוה יותר מפי חמש לממאירות הוושט (יחס סיכון של 5.4, רווח בר-סמך 95% של 2.8-10.5), בהשוואה לאלו ללא אכלזיה.

החוקרים מדווחים עוד על היארעות מצטברת גבוהה יותר של סרטן הוושט באלו עם אכלזיה, לעומת אלו ללא אכלזיה לאחר 5, 10 ו-15 שנות מעקב.

מניתוח פוסט-הוק עלה עוד כי דלקת וושט על-רקע קנדידה הופיעה לפני אבחנה של ממאירות ב-12.5% מיוצאי הצבא ובחולים עם דלקת וושט משנית לקנדידה תועד סיכון גבוה פי 18.3 לסרטן הוושט, בהשוואה לאלו ללא הזיהום הפטרייתי (יחס סיכון של 18.3, רווח בר-סמך 95% של 6.2-53.7).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על סיכון מוגבר פי 5.4 לסרטן הוושט בקרב מבוגרים עם אכלזיה, בהשוואה לאלו ללא אכלזיה. מהנתונים עולה חשיבות אפשרית לשמירה על דרגת חשד גבוהה ומעקב אנדוסקופי אחר התפתחות ממאירות הוושט בחולים אלו. עוד עולה מהממצאים כי דלקת וושט משנית לקנדידה מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות ממאירות הוושט.

מתוך כנס ה-ACG

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה