Gastro other

טיפול במעכבי תעלות מימן מלווה בסיכון מוגבר למספר מחלות ממאירות (מתוך כנס ה-World Cancer Congress)

חשיפה לטיפול בתרופות ממשפחת מעכבי תעלות מימן (Proton Pump Inhibitors, או PPI) מלווה בסיכון מוגבר לממאירויות מסוימות, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה שהוצגו במהלך כנס ה-World Cancer Congress. החוקרים מציינים כי הסיכון המוגבר למחלות הממאירות אינו תלוי במשך הטיפול התרופתי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תרופות ממשפחת מעכבי תעלות מימן משמשים לעיתים קרובות לטיפול בהפרעות שונות במערכת העיכול. מחקרים תצפיתיים קודמים הציעו קשר אפשרי בין תרופות אלו ובין סיכון מוגבר להתפתחות ממאירויות; עם זאת, העדויות בנושא סותרות ואינן חד-משמעיות.

החוקרים השלימו מטה-אנליזה של מחקרי עוקבה לחישוב הסיכון לממאירות בעקבות חשיפה לטיפול במעכבי תעלות מימן, בהשוואה לסיכון בקרב משתתפים שלא נטלו תרופות ממשפחה זו.

חיפוש במאגרי PubMed ו-EMBASE הוביל לזיהוי 15 מחקרי עוקבה שפורסמו עד חודש מרץ בשנת 2022, אשר כללו בסך הכול כ-5.2 מיליון משתתפים.

מהנתונים עולה כי בקרב חולים שטופלו בתרופות ממשפחת מעכבי תעלות מימן תועד סיכון מוגבר משמעותית לממאירויות (יחס סיכון של 1.22, רווח בר-סמך 95% של 1.02-1.46).

מניתוח לפי תתי-קבוצות להערכת סוגי ממאירויות ספציפיים עלה קשר משמעותי בין טיפול במעכבי תעלות מימן ובין הסיכון לסרטן קיבה (יחס סיכון של 1.56, רווח בר-סמך 95% של 1.08-2.26) וסרטן כבד (יחס סיכון של 1.48, רווח בר-סמך 95% של 1.15-1.90). עם זאת, החוקרים לא זיהו קשר בין הטיפול התרופתי ובין עליה משמעותית בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום (יחס סיכון של 1.15, רווח בר-סמך 95% של 0.85-1.54).

החוקרים לא זיהו קשר בין טיפול במעכבי תעלות מימן למשך למעלה משנה ובין הסיכון למחלות ממאירות (יחס סיכון של 1.27, רווח בר-סמך 95% של 0.76-2.12).

מעבר להשפעה הכוללת של משפחת מעכבי תעלות מימן, החוקרים מדווחים על קשר משמעותי בין טיפול ב-Lansoprazole (יחס סיכון של 1.65, רווח בר-סמך 95% של 1.11-2.47) או Omeprazole (יחס סיכון של 11.51, רווח בר-סמך 95% של 1.06-2.14) ובין הסיכון לממאירות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי טיפול במעכבי תעלות מימן מלווה בסיכון מוגבר לממאירויות מסוימות, ללא תלות במשך החשיפה לטיפול התרופתי.

 

מתוך כנס ה-World Cancer Congress

 

לידיעה ב-Healio

1 תגובה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה