Gastro other

הערכה אנדוסקופית בסיוע בינה מלאכותית מפחיתה שיעורי פספוס גידולים בקיבה (Lancet Gastroenterol Hepatol)

השלמת אנדוסקופיה של מערכת עיכול עליונה בסיוע בינה מלאכותית מפחית את שיעורי פספוס גידולים בקיבה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Lancet Gastroenterology and Hepatology.

החוקרים כותבים כי השגת שיעור פספוס נגעים נמוך ושיעור ביופסיות נמוך במקביל נראה כמו יעד לא-מציאותי. עם זאת, מחקרים קודמים הדגימו את הפוטנציאל הטמון בשילוב בינה מלאכותית עם בדיקות אנדוסקופיות. במחקר קודם שערכו החוקרים, הם פיתחו מערכת בינה מלאכותית בשם ENDOANGEL עם תכנית זיהוי סרטן קיבה אשר נבחנה במחקר קליני רב-מרכזי מוקדם. לאחר מכן, הם שינו ושיפרו את המודל לזיהוי גידולי קיבה והמערכת המעודכנת זכתה לשם ENDOANGEL-LD.

החוקרים השלימו מחקר אקראי ומבוקר להערכת ההשפעה של מערכת ENDOANGEL-LD על שיפור זיהוי נגעים בקרב 1,812 משתתפים שעברו בדיקה אנדוסקופית שגרתית של מערכת העיכול העליונה. המשתתפים עברו אנדוסקופיה באור לבן בסיוע בינה מלאכותית (907 משתתפים) או אנדוסקופיה שגרתית (905 משתתפים), כאשר לאחר כל פרוצדורה עברו מיד את הפרוצדורה המקבילה; ביופסיות ממוקדות לנגעים שזוהו בוצעו לאחר הבדיקה השניה. התוצא העיקרי היה שיעור פספוס נגעים בקיבה.

מהנתונים עולה כי זוהו 49 נגעים בקיבה ב-47 משתתפים בזרוע בינה מלאכותית ו-44 נגעים ב-43 משתתפים בקבוצת הביקורת. החוקרים מדווחים על שיעור פספוס נגעים שהיה נמוך יותר עם בינה מלאכותית, בהשוואה לאנדוסקופיה סטנדרטית, כאשר ב-6.4% מהנבדקים פוספסו נגעים בקיבה בבדיקה אנדוסקופית עם בינה מלאכותית תחילה, בהשוואה ל-25.6% מהנבדקים שעברו תחילה אנדוסקופיה שגרתית (סיכון יחסי של 0.224, רווח בר-סמך 95% של 0.068-0.744). האירוע החריג היחיד היה אירועי דמם לאחר ביופסיה מנגע מטרה.

מערכת ENDOANGEL-LD הינה מערכת בינה מלאכותית המסייעת בזיהוי נגעים מוקדיים ועשויה לסייע בהפחתת שיעור פספוס נגעים בקיבה ולצמצם השלמת ביופסיות מיותרות ללא הארכת משך זמן הבדיקה. מערכת זו עשויה לסייע לרופאים לזהות נגעים ולהפחית את שיעור פספוס נגעים בקיבה.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים וגדולים יותר במטרה לאשר את יתרונות מערכת הבינה המלאכותית במקרים אלו.

. Lancet Gastroenterol Hepatol. 2021

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה