Gastro other

ספוג על חוט לבליעה עשוי לסייע באבחנת וושט על-שם בארט (The Lancet)

מכשיר ניסיוני לאיסוף תאים עשוי לסייע באבחנה של וושט על-שם בארט (Barret Esophagus) ללא צורך בהרדמה, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת The Lancet.

הפרוצדורה הניסיונית Cytosponge-trefoil factor 3 (Cytosponge-TFF3) הינה בדיקה אלא-אנדוסקופית לזיהוי וושט על-שם בארט. מטרת המחקר הייתה לבחון אם הצעת הבדיקה לחולים תחת טיפול תרופתי כנגד ריפלוקס תביא לעליה בשיעורי אבחנת וושט על-שם בארט, בהשוואה לטיפול הסטנדרטי בחולים אלו.

המחקר הרב-מרכזי, אקראי-מבוקר, נערך ב-10 מרפאות באנגליה וכלל מבוגרים בגילאי 50 שנים ומעלה, אשר נטלו טיפול לדיכוי חומצה להקלה על תסמיני ריפלוקס קיבה-וושט במשך למעלה משישה חודשים, אשר לא השלימו בדיקה אנדוסקופית במהלך חמש השנים האחרונות. המרפאות חולקו ביחס 1:1 לקבוצת התערבות, אשר כללה טיפול סטנדרטי עם הצעה להשלמת פרוצדורת Cytosponge-TFF3 והפניה לאנדוסקופיה במידה והבדיקה זיהתה תאים חיוביים ל-TFF3; או לקבוצת ביקורת, שכללה טיפול סטנדרטי.

התוצא העיקרי של המחקר היה אבחנה של וושט על-שם בארט 12 חודשים לאחר הגיוס למחקר.

קבוצת ההתערבות כללה 6,983 משתתפים וקבוצת הביקורת כללה 6,531 משתתפים. לאחר הוצאת חולים שלא ענו על קריטריוני המחקר, המדגם הסופי כלל 6,834 חולים בקבוצת ההתערבות ו-6,388 משתתפים בקבוצת הביקורת.

בקבוצת ההתערבות, 2,679 חולים (39%) הביעו עניין בהשלמת פרוצדורת Cytospone-TFF3, מהם, 1,750 (65%) ענו על כל הקריטריונים הנדרשים והשלימו את הפרוצדורה. מרבית המשתתפים הללו (1,654 משתתפים 95%) בלעו בהצלחה את הספוג וייצרו דגימה. ב-231 מבין 6,834 משתתפים בקבוצת ההתערבות (3%) התקבלה תוצאה חיובית בבדיקת הספוג והם הופנו לאנדוסקופיה.

לאורך תקופת מעקב ממוצעת של 12 חודשים, 140 חולים (2%) בקבוצת ההתערבות ו-13 חולים (פחות מ-1%) בקבוצת הביקורת אובחנו עם וושט על-שם בארט (הבדל אבסולוטי של 18.3 מקרים ל-1,000 שנות-אדם; יחס שיעורים מתוקן של 10.6, p<0.0001). ב-9 מאלו בקבוצת ההתערבות (פחות מ-1%) נקבעה אבחנה של וושט על-שם בארט דיספלסטי (4 חולים) או סרטן קיבה-וושט בשלב 1 (5 חולים), כאשר בקבוצת הביקורת לא תועדו מקרים דומים.

מבין 1,654 משתתפים בקבוצת ההתערבות שבלעו את הספוג בהצלחה, 221 (13%) הופנו לאנדוסקופיה לאחר תוצאה חיובית ל-TFF3 ו-131 (8%) אובחנו עם וושט על-שם בארט או ממאירות.

תועד מקרה אחד של היפרדות הספוג מהחוט אשר דרש התערבות אנדוסקופית להסרתו ותופעות הלוואי הנפוצה ביותר הייתה כאב גרון, אשר דווח ע”י 63 משתתפים (4%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם אבחנה ידועה של ריפלוקס קיבה-וושט, ניתן להציע בדיקת Cytosponge-TFF3 אשר עשויה לשפר את יכולת זיהוי וושט על-שם בארט וכן להוביל לאבחנה של מחלה ברת-טיפול ,כולל דיספלזיה או ממאירות בשלב מוקדם.

The Lancet, 2020

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה