Gastro other

טיפול פרוביוטי יעיל במניעה ראשונית של זיהום Clostridium Difficile (מתוך Infect Control Hosp Epidemiol)

טיפול פרוביוטי יעיל במניעת זיהום CDI (Clostridium Difficile Infection) בחולים תחת טיפול אנטיביוטי, כך עולה מתוצאות שני מחקרים, שפורסמו במהלך חודש אפריל בכתב העת Infection Control and Hospital Epidemiology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים מקנדה כי פרוביוטיקה נחשבת יעילה יותר במקרים בהם קיים סיכון בינוני-עד-גבוה לזיהום CDI. ההמלצות הקליניות הנוכחיות למניעת CDI מתמקדות בגישות מרכזיות (הדרכת אנשי צוות, בידוד מטופלים, צמצום טיפול אנטימיקרוביאלי ועיקור).

החוקרים השלימו מטה-אנליזה שכללה נתונים אודות 6,851 משתתפים מ-18 מחקרים, במטרה לקבוע אם תוספת פרוביוטיקה למשטר אנטיביוטי מפחיתה את היארעות CDI בקרב ילדים ומבוגרים, לאחר תקנון למגוון משתנים.

היארעות CDI עמדה על 1.1% בקבוצת ההתערבות ועל 2.5% בקבוצת הביקורת ב-18 המחקרים. טיפול פרוביוטי מניעתי הפחית את הסיכויים ל-CDI בהיקף של 63% בניתוח לא-מתוקן. הירידה הייתה מעט גדולה יותר (65%) ב-13 המחקרים שנכללו בניתוח מתוקן למשתנים אחרים.

השימוש בלפחות שתי תרופות אנטיביוטיות הביא לעליה בסיכויים ל-CDI בהיקף של פי 2.20, בעוד שגיל, מין, מצב אשפוז וחשיפה לאנטיביוטיקה בסיכון-גבוה, לא השפיעו באופן דומה על הסיכוי ל-CDI.

בעבודה דומה, שפורסמה באותו כתב עת, חוקרים משיקאגו בחנו את התועלת של התערבות לשיפור-איכות, המבוססת על מתן טיפול פרוביוטי למניעה ראשונית של CDI בבית חולים אוניברסיטאי, הכולל 694 מיטות אשפוז.

החוקרים מדווחים כי היארעות CDI לא הייתה שונה משמעותית בין תחילת המחקר (6.9 מקרים ל-10,000 ימי-מטופל) ותקופת ההתערבות (7.0 מקרים ל-10,000 ימי-מטופל). עם זאת, היארעות CDI במהלך חצי השנה השניה של תקופת ההתערבות הייתה מעטה נמוכה יותר, בהשוואה לחצי השנה הראשונה של ההתערבות (5.4 לעומת 8.6 ל-10,000 ימי-מטופל).

ההשפעה המאוחרת תאמה למאמרים קודמים בספרות הרפואית וייתכן כי נובעת מהקפדה ירודה לפרוטוקול מתן טיפול פרוביוטי והפחתה הדרגתית מאוחרת בקוטנמינציה סביבתית. עם זאת, במחקר מקרה-ביקורת שכלל 68 זוגות מטופלים לא תועדה השפעה מגנה לטיפול פרוביוטי.

Infect Control Hosp Epidemiol 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה