Gastro other

מהי צריכת הסיבים המומלצת במהלך טיפולי הקרנות לאגן? (Am J Clin Nutr)

ממצאי מחקר חדש, אשר פורסמו במהלך חודש ספטמבר בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition, קוראים תיגר על ההמלצה מזה שנים להגביל צריכת סיבים תזונתיים במהלך טיפולי הקרנות לאגן. מנגד, המחקר הדגים תועלת ברורה להגדלת צריכת סיבים במהלך טיפולים אלו.

מטרת המחקר האקראי-מבוקר הייתה להשוות צריכת סיבים רבה, שגרתית ומעטה למניעת רעילות גסטרואינטסינאלית בחולים תחת טיפולי הקרנות לאגן.

התוצא העיקרי של המחקר היה השינוי במדד IBDQ-B (Inflammatory Bowel Disease Questionnaire Bowel Subset) בין התחלת הטיפול ובין השפל (המדד הגרוע ביותר) במהלך הטיפול. מדדים אחרים כללו את צריכת הנוטריינטים, יומני יציאות וריכוזי חומצות שומן קצרות-שרשרת בצואה.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 55 חולים לדיאטה דלת סיבים, 55 חולים חולקו לדיאטה שגרתית ו-56 חולים הקפידו על דיאטה עתירת סיבים עם עדות להבדלים משמעותיים בצריכת הסיבים בין הקבוצות.

ההבדל בין הקבוצות בשינוי במדדי IBDQ-B בין תחילת המחקר ונקודת השפל במהלך המעקב לא היה מובהק סטטיסטית. עם זאת, השינוי במדד זה בין תחילת המחקר ועד תום הטיפול הקרינתי היה קטן יותר בקבוצת החולים שהקפידו על דיאטה עתירת סיבים, בהשוואה לדיאטה שגרתית. שנה אחת לאחר טיפול קרינתי (126 חולים זמינים להערכה), ההבדל במדדי IBDQ-B בין אלו שצרכו כמות סיבים רבה (0.1+) ואלו שהקפידו על דיאטה שגרתית (8.4-) היה משמעותי.

לא תועדו הבדלים משמעותיים בתדירות היציאות או בריכוז חומצות שומן קצרות-שרשרת. עוד מציינים החוקרים ירידה משמעותית בצריכת חלבונים, שומנים ואנרגיה בקבוצות צריכת סיבים מעטה או שגרתית בלבד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ההמלצה התזונתית להקפיד על דיאטה עתירת סיבים במהלך הקרנות לאגן הובילה להפחתת רעילות גסטרואינטסינאלית הן בטווח הקצר והן לאחר שנה אחת, בהשוואה לצריכת סיבים שגרתית.

Am J Clin Nutr. 2017;106:849-857

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה