Gastro other

שינויים הורמונאליים לאחר ניתוח בריאטרי עשויים לנבא ירידה במשקל (Clin Endocrinol)

במאמר שפורסם בכתב העת Clinical Endocrinology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי ניתוח שרוול קיבה בגישה לפרוסקופית הינה הפרוצדורה היעילה ביותר לשיפור תפקוד תאי ביתא. ריכוז בסיסי גבוה יותר של Ghrelin בקבוצת ניתוח שרוול קיבה ועליה הולמת בחודש הראשון בקבוצת טבעת קיבה מלווים בירידה גדולה יותר במשקל הגוף.

מדגם המחקר כלל 51 משתתפים, 21 השלימו ניתוח טבעת קיבה, 15 השלימו ניתוח שרוול קיבה בגישה לפרוסקופית ו-15 השלימו ניתוח מעקף קיבה. החוקרים בחנו את ריכוזי Ghrelin, Leptin, אינסולין, הורמון גדילה, HOMA-IR ו-HOMA-β בתחילת המחקר ולאחר 1, 3, 6 ו-12 חודשים, ובחנו שינויים בהורמונים אלו אל מול הירידה במשקל. ירידה מוצלחת במשקל הוגדרה כירידה של מעל 50% במשקל הגוף לאחר 12 חודשים בכל הקבוצות.

דפוס הירידה במשקל היה דומה בכל הקבוצות. ריכוזי Ghrelin עלו רק בקבוצת ניתוח טבעת קיבה. עם זאת, ריכוזי Ghrelin גבוהים מ-664.6 פיקוגרם/מ”ל בקבוצת ניתוח שרוול קיבה חזו גם ירידה מוצלחת במשקל עם רגישות של 81.8% וסגוליות של 100%, וריכוז Ghrelin מעל 969.8 פיקוגרם/מ”ל בחודש הראשון לאחר הניתוח חזה הצלחה עם רגישות של 83.3% וסגוליות של 83.3% בקבוצת ניתוח טבעת קיבה. ריכוזי אינסולין ו-HOMA-IR ירדו משמעותית בקבוצת שרוול קיבה ומעקף קיבה, מדדי HOMA-β עלו בקבוצת טבעת קיבה ושרוול קיבה. ריכוזי Leptin בדם ירדו וריכוזי הורמון גדילה עלו בכל הקבוצות. השינויים בריכוזי אינסולין, Leptin והורמון גדילה לא זוהו כמנבאים, אלא תוצאה של ירידה במשקל.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים לאישור ממצאי המחקר ולאשר את חשיבות Ghrelin בניבוי ירידה במשקל לאחר ניתוח בריאטרי, אך גם לבחור מטופלים מועמדים לניתוחים ספציפיים.

Clin Endocrinol. 2016;85(6):852-860

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה