Gastro other

שיעור פוליפים גבוה לאחר טיפול קרינתי לבטן/אגן (Gut)

מטופלים ששרדו מחלה ממארת וטופלו בעבר בהקרנות לאזור הבטן/האגן מצויים בסיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום, אולם ההנחיות אודות בדיקות סקר מוקדמות אינן עקביות, חלקית בשל העדר עדויות כי לאחר טיפול, ממאירות מעי גס ורקטום מתפתחת לאחר שלב קדם-קליני הניתן לזיהוי באמצעות בדיקות סקירה. כעת, במאמר שפורסם בכתב העת Gut מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי בפוליפים זוהו ב-27.8% משורדי סרטן שטופלו בעבר בהקרנות לבטן/אגן והשלימו קולונוסקופיה בין הגילאים 35-49 שנים.

מדגם המחקר כלל מטופלים ששרדו ממאירות בילדות והשלימו טיפול קרינתי לבטן/אגן לפחות עשר שנים מוקדם יותר והיו כעת בטווח הגילאים 35-49 שנים. החולים השלימו שאלון בתחילת המחקר והחוקרים סקרו את הרשומות הרפואיות. לאחר מכן הם השלימו בדיקת קולונוסקופיה מלאה עם הכנה סטנדרטית של המעי.

54 שורדי סרטן השלימו בדיקת קולונסקופיה. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 45 שנים וחציון מרווח הזמן לאחר טיפול קרינתי עמד על 19 שנים. מרבית החולים שרדו ממאירות מסוג הודג’קין.

החוקרים מדווחים על זיהוי 44 פוליפים ב-24 נבדקים (44.4%), כאשר בשמונה נבדקים (14.8%) זוהה למעלה מפוליפ אחד. פוליפים בעלי פוטנציאל קדם-ממאיר זוהו ב-15 נבדקים (27.8%).

מבין הפוליפים, 23 היו אדנומה טובולרית, 12 היו היפרפלסטיים, שישה היו ססיליים, שניים היו דלקתיים, אחד היה פוליפ נעורים ובחמישה הסוג ההיסטולוגי לא היה  ידוע. חציון גודל הפוליפים עמד על 3.5 מ”מ; אף אחד מהפוליפים לא הגיע לגודל של 10 מ”מ, או יותר.

מיקום הפוליפים היה פרוקסימאלית למעי הגס היורד ב-38.8% מהנבדקים ומעבר לטווח של סיגמואודיסקופיה. 53% מהפוליפים היו בתוך או בקצה שדה הקרינה.

לא תועדו הבדלים משמעותיים בגיל בעת בדיקת הסקירה או גיל בעת קרינה לבטן/אגן בין משתתפים עם פוליפים אדנומוטוטיים ואלו ללא פוליפים אלו.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר תומכים בהמלצות להתחלה מוקדמת בבדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום בקרב צעירים נבחרים לאחר ממאירות בעברם.

Gut. Published online July 13, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה