Gastro other

תוצאות מבטיחות לגישות אנדוסקופיות להפחתת משקל (מתוך כנס ה-DDW)

מנתונים שהוצגו במהלך Digestive Disease Week עולה כי גישות אנדוסקופיות לרימודלינג של הקיבה והפחתת משקל צוברות פופולאריות עם פרופיל בטיחות טוב. החוקרים מסבירים כי הפרוצדורות האנדוסקופיות לא צפויות להוביל לטראומה לדופן הבטן ולכן מפחיתות סיבוכים על-רקע ניתוח בטן סטנדרטי ובעקבות זאת זכו לעניין רב.

פרוצדורת Sleeve Gastroplasty אנדוסקופית הינה טכניקה להפחתת נפח הקיבה באמצעות תפר בעובי מלא. בסדרה שכללה 242 משתתפים שהיו במעקב למשך 18 חודשים, הפרוצדורה הייתה בטוחה והביאה לירידה יעילה במשקל באלו עם השמנת-יתר מתונה, ירידה שנותרה 18 חודשים לאחר ההתערבות. החוקרים מדווחים כי לאחר 18 חודשי מעקב, 66.7% מהמטופלים שמרו על ירידה של לפחות 15% ממשקל גופם.

שני גורמים ניבאו ירידה ממושכת במשקל הגוף: אובדן של לפחות 15% ממשקל הגוף הכולל לאחר שישה חודשים והמשך ירידה במשקל לאחר 6 עד 12 חודשים.

החוקרים מדווחים על חמישה אירועים חריגים חמורים במדגם המחקר: שני מקרים של צבר נוזל דלקתי סביב הקיבה (סמוך לפונדוס הקיבה), שחלפו לאחר ניקוז מילעורי וטיפול אנטיביוטי; דימום אחד שחלף ללא התערבות עקב חתך בטחול; תסחיף ריאתי אחד 72 שעות לאחר הפרוצדורה; ומקרה אחד של חזה אוויר ואוויר בפריטונאום שדרש הכנסת נקז חזה. כל חמשת הסיבוכים חלפו במלואם.

במחקר רב-מרכזי בן שנתיים להערכת הבטיחות והיעילות של פרוצדורה אנדוסקופית חדשה להפחתת משקל נכללו 69 חולים משישה מרכזים בארבע מדינות. החוקרים השלימו מעקב בן שישה חודשים. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 40 שנים, עם משקל התחלתי ממוצע של 102 ק”ג, מדד מסת גוף ממוצע של 38 ק”ג למטר בריבוע.

החוקרים אספו נתונים לאחר שנתיים אודות 46 משתתפים (67%). הירידה הממוצעת במשקל העודף עמדה על 35% לאחר שנה אחת ועל 21% לאחר שנתיים. לאחר שנתיים, נרשמה ירידה ממוצעת כוללת של 6.9 ק”ג במשקל הגוף.

ירידה במשקל לוותה בנסיגה של חלק מהמחלות הנלוות הנפוצות ביותר עם השמנה. סוכרת מסוג 2 נסוגה ב-30% מהמטופלים ויתר לחץ דם נסוג ב-19% מהמטופלים. היפרליפידמיה נסוגה ב-19%.

עוד עולה מהנתונים כי חל שיפור משמעותי בחמישה מבין שמונה מדדי איכות חיים לפי סולם Short Form Health Survey לאחר 12 חודשים, ובשלושה מבין שמונה מדדים לאחר 24 חודשים.

כמעט כל המטופלים דיווחו על לפחות אירוע חריג אחד, 58% מהם דיווחו על אירוע הקשור בהתקן או בפרוצדורה, אך כולם היו קלים או בינוניים. האירועים הנפוצים כללו כאבי בטן (61%), כאב באורופרינקס (38%), בחילות (35%) והקאות (29%). לא תועדו אירועים חריגים חמורים הקשורים בהתקן או בפרוצדורה.

החוקרים כותבים כי למרות הממצאים המעודדים, דרושים מחקרים נוספים להבנה טובה יותר של התועלת ארוכת הטווח של הפרוצדורה. המכשול העיקרי של גישות אנדוסקופיות נוגע לעלות הגבוהה של הטיפול.

מתוך כנס ה-DDW

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שילוב Sorafenib עם TACE משפר הישרדות חולים עם הישנות סרטן כבד (JAMA Oncol)

    שילוב Sorafenib עם TACE משפר הישרדות חולים עם הישנות סרטן כבד (JAMA Oncol)

    בהשוואה ל-TACE (או Transarterial Chemoembolization) בלבד, שילוב Sorafenib עם TACE עשוי להביא לשיפור ההישרדות הכוללת והישרדות ללא התקדמות מחלה בחולים עם הישנות סרטן כבד בשלב בינוני עם חדירה מיקרווסקולארית, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Oncology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם הישנות סרטן כבד בשלב בינוני הפרוגנוזה אינה טובה, כאשר TACE […]

  • חשיבות איכות הכנת המעי על התוצאות ארוכות הטווח של בדיקות קולונוסקופיה (Am J Gastroenterol)

    חשיבות איכות הכנת המעי על התוצאות ארוכות הטווח של בדיקות קולונוסקופיה (Am J Gastroenterol)

    בקרב מטופלים עם הכנת מעי סבירה או גרועה תועדו שיעורי זיהוי אדנומות נמוכים יותר וסיכון גבוה יותר לתמותה עקב סרטן מעי גס לאחר בדיקת קולונוסקופיה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Gastroenterology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין מחקרים רבים להערכת טיב הכנת המעי על תוצאות סרטן מעי גס ורקטום […]

  • הסתיים קורס מתקדם ראשון לטיפול בהשמנה בצפון – שתוף פעולה של ספרת הסוכרת בגליל והטכניון

    הסתיים קורס מתקדם ראשון לטיפול בהשמנה בצפון – שתוף פעולה של ספרת הסוכרת בגליל והטכניון

    38 בוגרים ובוגרות סיימו החודש קורס מתקדם לטיפול בהשמנה, בניהולו האקדמי של פרופ' נעים שחאדה, יוזמה משותפת של ספרת הסוכרת בגליל ע"ש ראסל ברי וביה"ס ללימודי המשך של הטכניון. הבוגרים, ברובם רופאי משפחה, למדו על מגפת ההשמנה מהיבטים שונים כשהמטרה היא להכשיר את הצוותים הרפואיים להתמודד עם מגפת ההשמנה.

  • מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משך שינה ארוך יותר והתחלת שינה בשעה מוקדמת יותר מלווים במדדי לחץ דם נמוכים יותר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין בהמלצות התייחסות ליעד דפוסי שינה אופטימאליים כטיפול ביתר לחץ דם. כעת הם בחנו את הקשר בין משך ומועד שינה […]

  • הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם השמנת-יתר המצליחים לרדת במשקל גופם נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות ממאירויות על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, שכלל נתונים אודות 105,472 מבוגרים עם השמנה ובחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממרפאת קליבלנד בין 2000 עד 2022. נתוני מדד מסת גוף נאספו אודות כל משתתף והחוקרים […]

  • טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב- Fenofibrate מלווה בירידה משמעותית בסיכון להתקדמות מקולופתיה ורטינופתיה סוכרתית, כך עולה מתוצאות מחקר LENS (או Lowering Events in Non-proliferative Retinopathy in Scotland) שהוצגו במהלך כנס ה-American Diabetes Association ופורסמו במקביל ב-NEJM Evidence. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רטינופתיה סוכרתית הינה האחד מחמשת הגורמים המובילים לאובדן ראיה ברחבי העולם והגורם השני במבוגרים בגיל העבודה […]

  • שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

    שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם אבחנה של היפראלדוסטרוניזם ראשוני, כאשר זוהה קשר הדוק בין הפרעת הנשימה בשינה ובין היפרפילטרציה כלייתית. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את השכיחות של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני ולהעריך את […]

  • האם עודף-משקל מעלה את הסיכון לתמותה בחולים במצב קשה עם COVID-19? (מתוך Obesity)

    האם עודף-משקל מעלה את הסיכון לתמותה בחולים במצב קשה עם COVID-19? (מתוך Obesity)

    במאמר שפורסם בכתב העת Obesity מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי השמנה אינה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים במצב קריטי עם אבחנה של COVID-19. יתרה מזאת, בחולים עם מדד מסת גוף נמוך מ-25 ק”ג/מ2 תועדו שיעורי תמותה גבוהים יותר בהשוואה לאלו עם מדדי מסת גוף גבוהים יותר. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה