Gastro other

יעילות דומה לאבלציה ורדיותרפיה בטיפול בסרטן כבד (J Clin Oncol)


מנתונים חדשים שפורסמו במהלך חודש נובמבר בכתב העת Journal of Clincial Oncology עולה יעילות דומה לאמצעי RFA (או Radiofrequency Ablation) ו-SBRT (או Stereotactic Body Radiotherapy) כטיפול מקומי לסרטן כבד לא-נתיח, אם כי SBRT עשוי להיות מעט עדיף במקרים של גידולים גדולים יותר (2 ס”מ ומעלה).

מדגם המחקר כלל 224 חולים עם HCC (Hepatocellular Carcinoma) והחוקרים התמקדו ב-63 חולים לאחר טיפולי SBRT בין 2004-2012. הם התבססו על מאגר הנתונים המוסדי לזיהוי 161 חולים שטופלו ב-RFA במהלך אותה תקופת זמן. צוות מומחים לגידולי כבד קיבל את ההחלטה על טיפול RFA או SBRT, לרוב בהתאם להנחיות ה-NCCN.

קבוצות החולים שטופלו ב-RFA או SBRT היו דומות, למעט העובדה שבקבוצת הטיפול ב-SBRT רמות Alpha-Fetoprotein לפני הטיפול היו מעט גבוהות יותר, חולים אלו עברו יותר טיפולים מכוונים לכבד ומדד Child-Pugh לפני-טיפול היה נמוך יותר.  עם זאת, מדדי Child-Pugh ומספר טיפולים קודמים לא נקשרו עם התקדמות מקומית.

תוצא הסיום העיקרי היה שיעורי FFPL (Freedom From Local Progression), שהוגדר כזמן מהתחלת הטיפול עד התקדמות מקומית או תום המעקב.

מהתוצאות עלה כי שיעורי FFPL עמדו על 83.6% מהחולים בקבוצת RFA לאחר שנה אחת ועל 80.2% לאחר שנתיים, זאת בהשוואה ל-97.4% ו-83.8%, בהתאמה, בקבוצת הטיפול ב-SBRT. לא תוארו הבדלים משמעותיים בשיעורי FFLP בין קבוצות הטיפול בגידולים קטנים מ-2 ס”מ (יחס סיכון של 2.50). בחולים שטופלו ב-RFA בשל גידולים בגודל 2 ס”מ ומעלה תועדו שיעורי התקדמות מקומית גבוהים יותר, בהשוואה למטופלים עם גידולים בגודל זה שטופלו ב-SBRT (יחס סיכון של 3.35).

מניתוח נפרד של RFA ו-SBRT עלה כי עליה בגודל הגידול ניבאה התקדמות מקומית עם RFA (יחס סיכון של 1.54 לכל ס”מ), אך לא עם SBRT (יחס סיכון של 1.21 לכל ס”מ).

בחולים בקבוצת RFA תועדו שיעורי הישרדות כוללים של 70% לאחר שנה אחת ו-53% לאחר שנתיים, בהשוואה לשיעורים של 74% ו-46%, בהתאמה, עם SBRT.

סיבוכים אקוטיים בדרגה 3+ תועדו ב-11% מהחולים בקבוצת RFA, ואלו הובילו לשני מקרי תמותה בתוך חודש מהטיפול, בעוד ש-5% בלבד מהחולים בקבוצת SBRT פיתחו סיבוכים בדרגה 3+, ללא מקרי תמותה. מהממצאים עולה כי SBRT הינה אפשרות טובה יותר בחולים קשים יותר, שייתכן ולא יסבלו טיפולים דוגמת RFA.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם HCC, טיפול בגישת SBRT הוא בטוח ויעיל כאמצעי לא-פולשני, העשוי להיות יעיל יותר מטיפול חליפי פולשני בדמות RFA.

J Clin Oncol. Published online November 30 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה