Gastro other

מהי התועלת האבחנתית של סמנים לא-פולשניים להערכת מחלת מעי דלקתית? (Am J Gastroenterol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Gastroenterologyעולה כי סמנים לא-פולשניים עשויים לסייע באבחנה של מחלת מעי דלקתית, אך בדיקה אנדוסקופית עדיין הינה הבדיקה הטובה ביותר לאבחנה.

החוקרים כותבים כי CRP (C-Reactive Protein), FC (Fecal Calprotectin) ו-SL (Stool Lactoferrin) הינם סמנים העשויים לסייע לרופאים למיין חולים עם מחלת מעי דלקתית פעילה לבירור אנדוסקופי, אך הערך שלהם בניהול החולה הפרטני משתנה.

בחולים עם מחלת מעי דלקתית, מחלה פעילה אנדוסקופית מלווה בתוצאות גרועות. בעוד שאנדוסקופיה הינה הבדיקה המהימנה ביותר להערכת חולים עם תסמינים, מדובר בפעולה פולשנית וצורכת משאבים.

במסגרת המחקר הנוכחי נערך חיפוש במאגרי MEDLINE, EMBASE ומאגרים אחרים עד סוף שנת 2014 אחר מחקרי עוקבה ומחקרי מקרה-ביקורת שבחנו את הדיוק האבחנתי של CRP, FC או SL והתבססו על בדיקות אנדוסקופיות כמדד הזהב בחולים עם תסמיני קוליטיס כיבית או מחלת קרוהן פעילה.

מבין 2,516 מחקרים שנבחנו, הסקירה כללה 18 מחקרים פרוספקטיביים ומחקר רטרוספקטיבי אחד. מבין קרוב ל-2,500 משתתפים, 1,069 חולים אובחנו עם קוליטיס כיבית, 1,033 עם מחלת קרוהן והיתר עם תסמונת מעי רגיז או מתנדבים בריאים ושימשו כביקורות.

רגישות מדדי CRP עמדה על 0.49, בעוד שרגישות FC עמדה על 0.92 ורגישות SL עמדה על 0.88. הסגוליות המקבילה עמדה על 0.73, 0.82 ו-0.79, בהתאמה. FC היה רגיש יותר בחולים עם קוליטיס כיבית בהשוואה לחולי קרוהן. בשתי המחלות, הבדיקה הייתה רגישה יותר מ-CRP.

החוקרים מוסיפים כי הסגוליות הירודה של FC בחולים עם מחלת קרוהן (0.68) הינה סמן לדאגה מאחר וייתכן כי המשמעות היא כי שחולים ללא מחלה פעילה אנדוסקופית יטופלו למחלה.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים בנושא.

Am J Gastroenterol 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה