Gastro other

חשיבות בדיקות סקר לממאירות מסוג HCC בחולים עם מחלת כבד כרונית (Ann Intern Med.)

מחלת כבד כרונית הינה גורם סיכון ידוע לממאירות מסוג HCC (Hepatocellular Carcinoma), אך עדיין לא ברור אם בדיקות סקירה מובילות ליתרון הישרדותי עם עדיפות על-פני אבחנה קלינית, כך קובעים חוקרים בעקבות ממצאי מטה-אנליזה חדשה, שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הנחיות רבות ממליצות על בדיקות סקירה למחלות ממאירות, בעיקר בחולים עם זיהום כרוני בנגיף HBV (Hepatitis B Virus). מטרת הסקירה הנוכחית הייתה לבחון את התועלת והנזקים של בדיקות סקירה ל-HCC בחולים עם מחלת כבד כרונית.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי MEDLINE, PsycINFO ו-ClinicalTrials.gov עד אפריל 2014; מאגרי Cochrane עד יוני 2013 ורשימת מקורות נלווים. הם בחרו במחקרים בשפה אנגלית ומחקרים תצפיתיים להשוואת בדיקות סקירה אל מול העדר בדיקות סקירה, מחקרים להערכת נזק ומחקרים להשוואת מרווחי סקירה שונים. התוצא העיקרי היה שיעורי תמותה ואירועים חריגים.

מבין 13,801 מאמרים, 22 מחקרים ענו על קריטריוני ההכללה במחקר. החוזק הכולל של העדויות בנוגע להשפעות של בדיקות סקירה היה נמוך מאוד. מחקר גדול אחד הדגים שיעורי תמותה נמוכים יותר עקב HCC עם בדיקות סקירה באמצעות בדיקות אולטרה-סאונד (יחס שיעור של 0.63), אך למחקר היו מגבלות מתודולוגיות. מחקר נוסף בחולים עם זיהום בנגיף HBV לא הדגים תועלת הישרדותית עם בדיקות סקירה תקופתיות ל-AFP (Alpha-Fetoprotein). ב-18 מחקרים תצפיתיים, חולים שעברו בדיקות סקירה אובחנו עם ממאירות HCC בשלב מוקדם יותר, בהשוואה לחולים בהם האבחנה נקבעה על-סמך המאפיינים הקליניים, אך הטיות ערפלו את ההשפעות על שיעורי התמותה.

שני מחקרים לא הדגימו הבדלים בשיעורי ההישרדות בין מרווחי סקירה קצרים יותר (3-4 חודשים) וארוכים יותר (6-12 חודשים). נזקים של בדיקות סקירה לא נבחנו היטב.

החוקרים מציינים כי לסקירה מספר מגבלות, כולל העובדה שנכללו רק מחקרים בשפה האנגלית וכן מגבלות הנובעות מסוגיות מתודולוגיות ומיעוט מחקרים.

לסיכום, ישנן עדויות בחוזק נמוך מאוד בנוגע להשפעות של בדיקות סקירה ל-HCC על שיעורי התמותה בחולים עם מחלת כבד כרונית. בדיקות סקירה עשויות להביא לאבחנה של גידולי HCC בשלב מוקדם, אך לא ברור אם לסקירה סיסטמית יתרון הישרדותי בהשוואה לאבחנה קלינית.

Ann Intern Med. Published online June 17, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה