Gastro other

השינויים הגנטיים המובילים להתפתחות ממאירות של הוושט (Cancer Prev Res.)

במחקר חדש מדגימים חוקרים כיצד מתפתח גידול מסוג אדנוקרצינומה של הוושט במהלך תקופה של ארבע שנים, כתהליך דינאמי, אקראי של שיווי משקל ולאחריו שינוי גנטי קטסטרופלי. ממצאי המחקר פורסמו במהלך חודש נובמבר בכתב העת Cancer Prevention Research.

החוקרים מסבירים כי עד לאחרונה, מדענים האמינו כי התפתחות גידולים הינה תהליך הדרגתי וליניארי. עם זאת, בדיקות סקירה שהתבססו על תפיסה זו כשלו במאמצים לזהות מחלות ממאירות בשלב מוקדם. כ-95% מהחולים שאובחנו עם אדנוקרצינומה של הוושט פיתחו את המחלה מחוץ לתקופת הסקירה והמעקב, כאשר כ-95% מהחולים תחת מעקב לא פיתחו סרטן וושט והלכו לעולמם מסיבות אחרות.

לדברי החוקרים, חשוב שרופאים יפסיקו להפחיד את המטופלים שלהם ויבהירו כי רק כ-5% מהחולים עם ריפלוקס מאובחנים עם וושט על-שם בארט בבדיקה אנדוסקופית, מבין אלו, רק 0.3-0.7% יפתחו ממאירות של הוושט בכל שנה.

במטרה לתעד את התפתחות סרטן הוושט, החוקרים בחנו את השינויים הכרומוזומאליים בתאים סומאטיים במהלך מעקב של למעלה מ-20,425 חודשי-אדם אחר 248 מטופלים עם וושט על-שם בארט.

החוקרים מצאו כי ב-69% מהחולים ללא התקדמות, זוהה דפוס של מחיקות קטנות וממוקמות שכללו אתרים שבירים ואובדן 9p או אובדן עותק ניטראלי של הטרוזיגוטיות, עם שונות גנטית מעטה, שנותרה יציבה יחסית לאורך הזמן. המדגם כלל אוכלוסיה גדולה עם מוטאציות קטנות באופן כללי, מחיקות הומוזיגוטיות של מקטעי דנ”א, עם שינויים יציבים יחסית במהלך עד שני עשורים. מנגד, ביתר 31% המשתתפים עם התקדמות של השינויים תועדה היפרדות מהדפו הכללי כ-3-4 שנים לפני אבחנת הממאירות, כפי שבא לידי ביטוי ממעבר מאובדן מקטעים קטנים בכרומוזום 18 להוספה/אובדן של אזורים גדולים על הכרמוזומים ואף כל הכרומוזום.

שינויים אלו הופיעו באופן מתואם יחסית, כך שניתן היה לזהות הישנות אובדן מקטעים על כרומוזום 17, 15, 13, אך לא על כרומוזומים אחרים. בהמשך, ב-24 החודשים האחרונים לפני האבחנה חל שינוי פתאומי לפתע הגנום היה חריג באופן קיצוני והחוקרים מצאו כי התאים עברו הכפלה גנומית, עם הכפלת כרומוזום 17s ושינויים אלו אירעו מיד לפני התפתחות ממאירות.

הממצאים מסבירים מדוע כשלו הגישות הנוכחיות לזיהוי ממאירויות בחולים שאובחנו עם ממאירות של הוושט. מעבדות יכולות לפתח בדיקות לזיהוי וושט על-שם בארט בסיכון גבוה על-בסיס שינויים כרומוזומאליים, אך שינוי אופן המחשבה של רופאים אורך זמן.

Cancer Prev Res. Published online November 19, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה