Gastro other

מה בין השמנה ובין הסיכון לזיהום ב-Clostridium difficile? (מתוך Emerg Infect Dis)

מתוצאות מחקר רטרוספקטיבי חדש עולה כי השמנת-יתר הינה גורם סיכון אפשרי לזיהום נרכש בקהילה בחיידק Clostridium difficile.

החוקרים מדווחים כי בקרב חולים שפיתחו זיהום ב- Clostridium difficileבקהילה תועדה שכיחות גבוהה יותר של השמנת-יתר, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית (34% לעומת 23%). כמו כן, הם נטו להיות שמנים יותר מחולים שפיתחו את המחלה בקהילה, אך לאחר קשר עם מרכזי טיפול רפואי.

במסגרת המחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הרשומות הרפואיות של 132 חולים, כולם עם אישור מעבדתי לזיהום בחיידק Clostridium difficile מנובמבר 2011 ועד אפריל 2012 במרכז רפואי בבוסטון.

מבין אלו, ב-59 מהמקרים מדובר היה בהופעת הזיהום בקהילה, ב-32 מקרים הזיהום הופיע בקהילה לאחר חשיפה למוסד רפואי במהלך שלושים הימים האחרונים ו-41 פיתחו את המחלה למעלה מ-48 שעות לאחר אשפוז לבית החולים.

החוקרים התמקדו בקבוצת החולים עם הופעת הזיהום בקהילה, מאחר שהם לא נחשפו למוסד רפואי, ולכן ניתן לזהות טוב יותר גורמי סיכון אחרים הקשורים בהתפתחות זיהום Clostridium difficile.

החוקרים מצאו כי בחולים בקטגוריה זו תועדה שכיחות גבוהה יותר משמעותית של מחלת מעי דלקתית (p=0.018). כמו כן, שיעור גבוה יותר של חולים בקבוצה זו סבל מהשמנת-יתר, אם כי ההבדל בהשוואה לקבוצות האחרות לא היה מובהק סטטיסטית (p=0.08).

מניתוח סטטיסטי עלה כי מדגם החולים שרכש את הזיהום בקהילה היה צעיר יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של השמנת-יתר בהשוואה לחולים שרכשו את הזיהום בקהילה לאחר חשיפה למוסד רפואי. עם זאת, השמנה הייתה דומה בשכיחותה בקבוצות שפיתחו את הזיהום בקהילה ואלו שפיתחו את הזיהום בבית חולים.

מצד שני, בהשוואה לחולים עם זיהום שנרכש בבית החולים, בשתי הקבוצות האחרות שיעורי הטיפול האנטיביוטי לפני הופעת התסמינים היה נמוך משמעותית.

החוקרים מזהירים כי לא היו בידיהם נתונים אודות השכיחות האמיתית של גורמי סיכון בכל קבוצה, מאחר שהמקרים נבחנו זה מול זה על-בסיס מיקום ההופעה ולא אל מול ביקורות. הם גם מציינים כי גודל המדגם היה קטן ומבנה המחקר היה רטרוספקטיבי והתבסס על נתונים מרשומות רפואיות.

Emerg Infect Dis 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה