Gastro other

עדויות נוספות קושרות בין משקאות ממותקי סוכר ובין גאוט (Ann Rheum Dis)

צריכה רבה של משקאות ממותקי סוכר הינה גורם סיכון לגאוט, גם במטופלים עם וריאנט של גן המעורב בהפרשה הכלייתית של חומצה אורית ומספק הגנה מפני גאוט, כך מדווחים חוקרים מניו-זילנד במאמר חדש, שפורסם בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases.

בהשוואה לביקורות שלא שתו מעולם משקאות ממותקי-סוכר, בנבדקים ממוצא אירופאי שצרכו ארבעה משקאות ממותקי סוכר ביום נרשמה עליה של כמעט פי שבע בסיכון המתוקן לגאוט. באלו ממוצא מאורי, יחס הסיכויים המתוקן עמד על 5.19.

בכל הקבוצות יחדיו, בנשאי האלל המגן של SLC2A9 נרשמה עליה של 15% בסיכון לגאוט עם כל משקה ממותק-סוכר נוסף ששתו ביום, בהשוואה לעליה של 12% באלו שאינם נשאים של האלל (p=0.002).

ממצאים אלו מעידים על מנגנון פיזיולוגי בו חשיפה רבה לסוכרים פשוטים שמקורם במשקאות ממותקים גוברת על ההשפעה המגנה של אלל SLC2A9 מפני הסיכון לגאוט, עקב הפרעה למעבר של חומצה אורית.

מחקרים קודמים בארצות הברית הדגימו עליה של פי 2-3 בסיכון להיארעות גאוט בקרב גברים ונשים בארצות הברית, ששתו שתי משקאות ממותקים, או יותר, עם סירופ תירס עתיר פרוקטוז.

במטרה לבחון את ההשפעות האפשריות על שכיחות גאוט במדיה בה סוכרוז הוא הממתיק הנפוץ במשקאות, ולא סירופ תירס עתיר-פרוקטוז, ולהעריך את האינטראקציה הגנטית האפשרית, החוקרים גייסו למחקר 925 חולים שאובחנו עם גאוט ו-709 ביקורות. הם כללו גם 7,075 משתתפים במחקר ARIC (Atherosclerosis Risk in Communities) כביקורות נוספות.

בניתוח לא-מתוקן, לא זוהתה עדות לקשר בין צריכת משקאות ממותקי-סוכר ובין גאוט. עם זאת, הבדלים משמעותיים זוהו לאחר תקנון לגורמי סיכון לגאוט, כולל גיל, מין, מדד מסת גוף, יתר לחץ דם, מחלת כליות וצריכת אלכוהול ופירות.

גיל זוהה כערפלן משמעותי, כאשר נראה כי צעירים נטו לשתות יותר משקאות אלו.

כאשר החוקרים בחנו את הקשר בין צריכה רבה של משקאות ממותקי-סוכר ובין אלל SLC2A9C, הם מצאו כי בחלק מהקבוצות האתניות, באלו עם האלל המגן תועד סיכון גבוה יותר לגאוט, בהשוואה לאלו ללא האלל: בקרב תושבי ניו-זילנד ממוצא פסיפיק-איילנד תועדה עליה של 71% בסיכון עם האלל לעומת עליה של 11% באלו ללא האלל; באלו ממוצא אירופאי תועדה עליה של 27% לעומת 16% ובמחקר ARIC נרשמה עליה של 16% לעומת 5%.

עם זאת, ממצאים הפוכים תועדו באלו ממוצא מאורי, כאשר יחס הסיכויים לגאוט עמד על 1.19 במרבית הנבדקים ללא האלל המגן ועל 0.76 עם האלל המגן.

לאור הבדל זה בקבוצה המאורית, קיימת הטרוגניות בנתונים אודות האינטראקציה בין הוריאנט הגנטי ומשקאות ממותקי-סוכר. לפיכך, החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים לאישור ממצאי המחקר.

החוקרים בחנו גם את ההשפעות של משקאות ממותקי-סוכר על רמות חומצה אורית בדם בהתאם לגנוטיפ SLC2A9, ומצאו כי צריכה מוגברת בקרב נשאי האלל המגן לוותה בעליה גדולה יותר ברמות חומצה אורית בדם (0.0005 מילימול לליטר).

ממצאי המחקר תומכים בהמלצות להפחתת צריכת משקאות ממותקי-סוכר בחולים עם אבחנה של גאוט.

Ann Rheum Dis 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה