Gastro other

השמנת-יתר נפוצה יותר מאלכוהול כגורם למחלת כבד (מתוך הכנס השנתי מטעם EASL)

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך כנס ה-International Liver Congress עולה כי במונחים של תחלואה ותמותה על-רקע מחלת כבד, השמנת-יתר מסוכנת עוד יותר מצריכת אלכוהול.

בנשים הסובלות מעודף משקל או השמנת-יתר, צריכת אלכוהול רבה הביאה לעליה בסיכון האבסולוטי למחלות כבד. ההשפעה הייתה אדטיבית במידה והנשים שסבלו מעודף-משקל, עם עליה גדולה עוד יותר עם השמנת-יתר.

החוקרים בחנו את ההשפעה של אינטראקציה בין מדד מסת גוף ובין צריכת אלכוהול על מחלות כבד באוכלוסיה הכללית של נשים בגיל העמידה ומבוגרות יותר.

החוקרים אספו נתונים אודות כ-107,000 נשים שלקחו חלק במחקר UK Collaborative Trial of Ovarian Cancer Screening. הם אספו את הנתונים ממאגרי נתונים רפואיים ותעודות פטירה. מדד מסת הגוף חושב על-בסיס המשקל והגובה של המשתתפות והן דיווחו על צריכת אלכוהול במהלך 3.5 שנים לאחר גיוסן למחקר.

חציון גיל המשתתפות בתחילת המחקר עמד על 61 שנים, 35% מהן היו מעשנות, 32% סבלו מיתר לחץ דם, 24% אובחנו עם היפרכולסטרולמיה, 6% סבלו ממחלות לב ו-5% מסוכרת.

באשר לצריכת אלכוהול, 62% מהנשים צרכו 0-3 יחידות בשבוע (23% לא שתו כלל אלכוהול), 3% שתו 15-20 יחידות לשבוע ו-2% שתו למעלה מ-20 יחידות בשבוע.

באשר למדד מסת הגוף, 44% מהמשתתפות היו בטווח התקין (18.5-24.99 ק”ג למטר בריבוע), 37% סבלו מעודף משקל (25-29.99 ק”ג למטר בריבוע) ו-19% סבלו מהשמנת-יתר (30 ק”ג למטר בריבוע ומעלה).

במהלך המעקב תועדו 616 מקרים חדשים של מחלות כבד, כולל 110 מקרי תמותה (74 מהם עקב מחלות כבד). שיעור האירועים המתוקן היה 0.06 ל-100 שנות-משתתפת.

בנשים שצרכו 20 יחידות בשבוע, או פחות, עודף משקל זוהה כגורם סיכון המקביל לצריכת למעלה מ-21 יחידות אלכוהול בשבוע. באלו ששתו אלכוהול בכמות רבה, הסיכון למחלות כבד עלה ללא תלות בנוכחות עודף משקל או השמנת-יתר.

החוקרים מדווחים כי שיעור האירועים היה גבוה יותר באלו שצרכו אלכוהול בכמות רבה וסבלו מעודף-משקל, בהשוואה לאלו ששתו אלכוהול בכמות רבה, אך ללא עודף-משקל. השכיחות הייתה גבוהה יותר גם באלו שסבלו מעודף-משקל אך לא שתו אלכוהול בכמות רבה. הסיכון המשולב במקרה הנ”ל הוא אדטיבי. הסיכון היה גבוה עוד יותר באלו ששתו אלכוהול בכמות רבה וסבלו מהשמנת-יתר, הסיכון המשולב במקרה הנ”ל היה סופר-אדטיבי.

לאחר תקנון לגורמים אחרים מעבר לסיכון המטבולי, החוקרים זיהו עליה ביחס הסיכון, עדות לכך שמאפייני התסמונת המטבולית תרמו לסיכון הקשור עם משקל הגוף.

לסיכום, הסיכון האבסולוטי למחלות כבד עלה עם הגדלת צריכת אלכוהול ועליה במשקל, אך נראה כי מדד מסת הגוף הינו גורם סיכון משמעותי יותר. הסיכון האבסולוטי למחלות כבד על-רקע צריכת אלכוהול רבה דומה לסיכון הכרוך בעודף-משקל, והשמנת-יתר מלווה בסיכון גבוה יותר מצריכת אלכוהול רבה.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-European Association or the Study of Liver

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה