Gastro other

האם טיפול בנוגדי-היסטמינים לדיכוי הפרשת חומצה קיבה מעלה את הסיכון ל-C. difficile בחולים מאושפזים? (PLoS One)

בחולים מאושפזים המטופלים בתרופות לדיכוי הפרשת חומצה ממשפחת אנטי-היסטמינים קיים סיכון מוגבר להתפתחות זיהום בחיידק C. difficile, בעיקר במידה ונוטלים גם טיפול אנטיביוטי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת PLoS One.

החוקרים ערכו סקירה סיסטמית של מחקרים אנאליטיים להערכת הקשר בין טיפול ב-H2RA (Histamine-2 Receptor Antagonist) ובין היארעות זיהומי CDI (C. difficile infection). הקשר האפשרי בין טיפול כנגד חומצת קיבה ובין CDI עלה בעקבות ארבע מטה-אנליזה שפורסמו לאחרונה, ואזהרה שפורסמה מטעם מנהל התרופות והמזון האמריקאי לפני כשנה.

החוקרים מצאו 33 מחקרים מתאימים עם למעלה מ-200,000 משתתפים בשש מדינות. במטה-אנליזה הם חישבו כי היקף ההשפעה המשוער לקשר בין נוגדי-היסטמינים לדיכוי הפרשת חומצה קיבה ובין הופעת זיהום CDI נע סביב 1.44 ואילו במחקרים באיכות גבוהה עמדה על 1.39.

הם גם חישבו את מספר החולים הנדרש בכדי לגרום לנזק (NNH או Number Needed to Harm) , באמצעות יחס הסיכויים מהסקירה, להיארעות CDI שבועיים לאחר אשפוז ובחולים שטופלו או לא טופלו בתרופות אנטיביוטיות. בחולים שקיבלו טיפול אנטיביוטי, מספר החולים הנדרש לנזק עמד על 58; בחולים שלא קיבלו טיפול אנטיביוטי מדובר היה ב-425 חולים; באוכלוסיה הכללית, מספר החולים הנדרש בכדי להביא לנזק לאחר שנה עמד על 4,549.

החוקרים כותבים כי זוהי ההערכה הסיסטמית הראשונה של הקשר בין נוגדי-היסטמינים לדיכוי חומצת קיבה ובין זיהומי CDI, וכי למרות שהבדלים מתונים בין המחקרים עשויים לפגוע בערך התוצאות, מרבית המחקרים זיהו קשר חיובי בין השניים.

PLoS One. Published online March 4, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה