Gastro other

ההשפעה ארוכת הטווח של ניתוח טבעת קיבה על הירידה במשקל (Ann Surg)

במאמר חדש שפורסם במהדורת ינואר 2013 של כתב העת Annals of Surgery מדווחים חוקרים כי ניתוח LAGB (Laparoscopic Adjustable Gastric Banding) הביא לירידה משמעותית במשקל הגוף, שנותרה למשך למעלה מעשר שנים.

הפרוצדורה, העשויה להפחית את משקל הגוף בכ-50% במהלך עשר שנים, הייתה מוצלחת בחולים שנדרשו לפרוצדורות נוספות, דוגמת אלו שנדרשו לניתוח נוסף במהלך המעקב להתאמת הטבעת.

החוקרים ערכו מחקר עוקבה שנועד לבחון את ההתקדמות, למדוד את השינוי במשקל הגוף ולתעד פרוצדורות נוספות ב-3227 חולים שעברו ניתוחי טבעת להפחתת משקל. מדד מסת הגוף הממוצע של המטופלים עמד על 43.8 ק”ג למטר בריבוע, והגיל הממוצע היה 47 שנים.

919 משתתפים השלימו למעלה מעשר שנות מעקב, ונתונים מעבר לעשר שנים היו זמינים עבור 714 מטופלים. הירידה במשקל עם הזמן הוצגה כאחוז אובדן משקל עודף. לאחר שלוש שנים, נרשמה ירידה של 50.5% במשקל הגוף העודף ב-2596 משתתפים, ירידה של 49.6% ב-1983 מטופלים לאחר חמש שנים, 47% ב-714 מטופלים לאחר עשר שנים, 47.5% ב-343 מטופלים לאחר 12 שנים ו-47.2% ב-54 מטופלים לאחר 15 שנים. בסה”כ, הירידה הממוצעת במשקל הגוף במטופלים שהיו במעקב למשך למעלה מעשר שנים, עמדה על 25.5 קילוגרמים, ירידה שהקבילה לירידה של 47% במשקל העודף.

ניתוחים חוזרים נדרשו להגדלה פרוקסימאלית (26%), ארוזיות (3.4%) ובעיות הנוגעות לצנרת (21%). הטבעת הוסרה ב-5.6% מהמטופלים. הצורך בפרוצדורה חוזרת פחת עם התפתחות הטכניקה עם הזמן, עם שיעור ניתוחי רביזיה של 40% להגדלה פרוקסימאלית של הקיבה במהלך עשר השנים הראשונות ושיעור ניתוחי רביזיה של 6.4% במהלך חמש השנים האחרונות. חשוב מכך, הירידה במשקל הייתה דומה בחולים שנדרשו לניתוחי רביזיה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי לניתוח טבעת השפעה ארוכת טווח על משקל הגוף. הוכח כבר כי הניתוח יעיל בהפחתת משקל הגוף בכמחצית, וידוע כי ירידה במשקל מסייעת בשיפור המצב הבריאותי ואיכות החיים. כעת ניתן לקבוע כי ההשפעה נותרת לאורך זמן.

בנוסף לנתוני CORE (Center for Obesity Research and Education), החוקרים ערכו מטה-אנליזה של כל הפרוצדורות הבריאטריות עם 10 שנות מעקב ומעלה. בסקירה נכללו תשעה מחקרים להערכת ניתוח מעקף קיבה מסוג RYBG (Roux-en-Y Gastric Bypass), שבעה מחקרים להערכת ניתוחי LAGB, חמישה להערכת גסטרופלסטיה ושלושה מחקרים להערכת BPD/DS (Biliary Pancreatic Diversion and/or Duodenal Switch).

הירידה הממוצעת במשקל העודף עמדה על 54.2%. במחקרים להערכת מעקף קיבה, הירידה הממוצעת עמדה על 54%, באילו להערכת ניתוחי טבעת עמדה על 54.2%, במחקרים להערכת גסטרופלסטיה הירידה הממוצעת במשקל העודף עמדה על 52.9% ואילו במחקרים להערכת BPD/DS נרשמה ירידה ממוצעת של 73.3%.

מהמחקר עולה כי אין סימנים לעליה במשקל 10-15 שנים לאחר הפרוצדורה, ולכן התקווה היא כי הירידה במשקל תישמר לאורך זמן, לפחות שני עשורים, או יותר.

Ann Surg 2013; 257:87-94

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה