Gastro other

ההשפעה של ניתוחים בריאטריים שונים על הפרופיל המטבולי (J Clin Invest.)

ירידה במשקל בעקבות ניתוח בריאטרי, ולא סוג הפרוצדורה הכירורגית, אחראיים לשיפור בתגובה המטבולית במטופלים ללא-סוכרת, הסובלים מהשמנת-יתר ועמידות לאינסולין, כך לפי תוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת דצמבר של כתב העת Journal of Clinical Investigation.

החוקרים בחנו את ההשפעות המטבוליות של ירידה של כ-20% במשקל הגוף בעקבות ניתוח LAGB (Laparoscopic Adjustable Gastric Banding) או RYGB (Roux-en-Y Gastric Bypass) בחולים ללא-סוכרת, עם השמנת יתר ועמידות לאינסולין.

מהתוצאות עולה כי שתי הפרוצדורות הביאו לשיפור דומה ברגישות לאינסולין ובתפקוד תאי ביתא, וסיכמו כי היתרונות נבעו מהיקף הירידה במשקל הגוף (19.3% עם LAGB ו-20.1% עם RYGB).

רגישות לאינסולין, כפי שנקבעה לפי מודל HOMA-IR (Homeostasis Model Assessment of Insulin Resistance), ירדה בלמעלה מ-50%, ללא הבדל משמעותי בין שתי הקבוצות (מ-5.8 ל-2.3 ומ-5.8 ל-2.3, בהתאמה).

באשר לתפקוד תאי ביתא, ירידה דומה בסך הפרשת אינסולין בתגובה לארוחה מעורבת זוהתה לאחר ירידה במשקל בעקבות ניתוח LAGB או RYGB. קצב הפרשת אינסולין ירד בהיקף דומה לאחר שני הניתוחים. הרגישות של תאי ביתא ירדה בהיקף דומה בעקבות הירידה במשקל בשתי הקבוצות.

ההבדל היחיד היה בדפוסי התגובה המטבולית לארוחה מעורבת. בחולים לאחר ניתוח RYGB זוהה מעבר מהיר של סוכר למערכת הסיסטמית, עם עליה מוקדמת גדולה ברמות אינסולין. לא זוהו עליות חדות דומות ברמות סוכר ואינסולין בקבוצת החולים לאחר ניתוח LAGB.

J Clin Invest. 2012;122:4667-4674

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה