Gastro other

דיכוי זיהום בנגיף HCV מפחית את הסיכון ל-HCC (מתוך J Hepatol)

טיפול מוצלח בזיהום כרוני בנגיף HCV (Hepatitis C Virus) עם Pegylated Interferon ו-Ribavirin מפחית את הסיכון להתפתחות HCC (Hepatocellular Carcinoma), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Hepatology.

החוקרים מציינים כי מחקרים קודמים דיווחו על תוצאות דומות, אך הם לא זיהו נכונה את גורמי הסיכון ל-HCC בחולים עם תגובה נגיפית ממושכת לטיפול. כעת הם ביקשו לבחון את הקשר בין גורמים קליניים, תגובה נגיפית והתפתחות HCC בלמעלה מ-1,000 חולים שטופלו בשתי התרופות בשל זיהום כרוני ב-HCV.

החוקרים מדווחים כי ב-557 חולים זוהתה תגובה נגיפית ממושכת (55%), ב-304 (30%) זוהתה תגובה נגיפית זמנית וב-152 חולים (15%9 לא זוהתה תגובה נגיפית.

שיעורי התגובה הנגיפית הממושכת היו נמוכים יותר משמעותית עם זיהום בנגיף HCV מגנוטיפ 1, בהשוואה לגנוטיפ 2 (43.9% לעומת 80.9%, p<0.001).

שיעורי ההיארעות המצטברים של HCC לאחר חמש שנים  היו גבוהים יותר משמעותית בקבוצת החולים ללא תגובה נגיפית (18.8%), בהשוואה לחולים עם תגובה נגיפית ממושכת (3.1%) או תגובה נגיפית זמנית (5.8%).

מניתוח רב-משתנים עלה כי בחולים ללא תגובה נגיפית נרשמה עליה של פי 3.72 בסיכון ל-HCC, בהשוואה לחולים עם תגובה נגיפית ממושכת. גורמים מנבאים משמעותיים אחרים כללו גיל של 60 ומעלה, מין זכר, ספירת טסיות נמוכה, רמות AFP (Alpha-Fetoprotein) גבוהה ושחמת כבד.

בחולים ללא שחמת כבד, שיעורי ההיארעות המצטברים של HCC לאחר חמש שנים היו נמוכים משמעותית בחולים עם תגובה נגיפית ממושכת (1.7%) ובאלו עם תגובה נגיפית זמנית (3.2%), בהשוואה לחולים ללא תגובה נגיפית (7.6%).

הדפוס היה דומה בחולים עם שחמת כבד: שיעורי HCC היו נמוכים יותר משמעותית בחולים עם תגובה נגיפית ממושכת (18.9%) ותגובה נגיפית זמנית (20.8%), בהשוואה לחולים ללא תגובה נגיפית (39.4%).

בחולים ללא שחמת כבד מתחת לגיל 50, שיעורי HCC היו נמוכים יותר באלו עם תגובה נגיפית ממושכת (0.9%) ותגובה נגיפית זמנית (1.7%), בהשוואה לחולים ללא תגובה נגיפית (2.6%), אך ההבדלים לא היו מובהקים סטטיסטית.

עם זאת, בחולים מבוגרים יותר, שיעורי HCC היו נמוכים יותר משמעותית באלו עם תגובה נגיפית ממושכת (3.5%), או תגובה נגיפית זמנית (4.2%) בהשוואה לחולים ללא תגובה נגיפית (12.4%).

13 חולים עם תגובה נגיפית ממושכת (שישה חולים ללא שחמת כבד, שבעה חולים עם שחמת כבד) אובחנו עם HCC במהלך המעקב, עובדה שהובילה את החוקרים למסקנה כי מאחר והסיכון להתפתחות HCC נותר גבוה גם לאחר הכחדה של HCV, יש חשיבות לבדיקות סקר ארוכות טווח בחולים עם תגובה נגיפית ממושכת.

J Hepatol 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה