Gastro other

הנחיות חדשות לאבחנה וטיפול בחולים עם מחלות של הוושט (Gastroenterology)

קבוצה בינלאומית של קרוב ל-100 מומחים פיתחה הצהרה בנוגע לדרכים הטובות ביותר לאבחנה וטיפול בחולים עם נגעים קדם-ממאירים של הוושט וממאירות בשלב מוקדם. עיקרי ההצהרה פורסמו במהדורת אוגוסט של כתב העת Gastroenterology.

ברקע למחקר מסבירים המומחים כי אדנוקרצינומה של הוושט הפכה נפוצה הרבה יותר בעשורים האחרונים בחולים עם וושט על-שם בארט (Barrett’s Esophagus), אך למרות זאת, מדובר בממאירות נדירה, ואין הסכמה רבה באשר לטיפול או מניעת המחלה הממארת.

החוקרים ערכו סקירה של הנתונים מבין למעלה מ-11,000 מאמרים וניסחו הצהרה שעיקריה מוסכמים על לפחות 80% מהחברים בפאנל. מבין 91 טיוטות שפותחו במהלך תהליך Delphi, 81 זכו לקונצנזוס והחוקרים הגיעו ל-20 הצהרות סופיות בנוגע לאבחנה, אפידמיולוגיה, טיפול ומניעת וושט על-שם בארט, דיספלזיה בדרגה גבוהה ואדנוקרצינומה של הוושט.

חלק גדול מההצהרות מתמקד בציוד אנדוסקופי טוב, שימוש באנדוסקופיה במקום בניתוח פתוח וחשיבות דגימת רקמה. לצורך אנדוסקופיה של חולים עם וושט על-שם בארט ואדנוקרצינומה של הוושט, הרופאים מכניסים צינור דק עם מצלמת וידאו וציוד נדרש לתוך הגרון, אפשרות המונעת את הצורך בניתוח חזה.

לפי ההצהרה, דגימות מהסרה אנדוסקופית טובות יותר מביופסיות לקביעת שלב הנגעים, חשוב למפות בזהירות את גודל האזורים הדיסלפסטיים; בחולים לאחר אבלציה או טיפול כירורגי נדרשת בדיקה אנדוסקופית למעקב; בדיקה אנדוסקופית ברזולוציה גבוהה נדרשת לאבחנה מדויקת; טיפול אנדוסקופי לדיספלזיה בדרגה גבוהה הינה הגישה המועדפת למעקב; טיפול אנדוסקופי לדיספלזיה בדרגה גבוהה הינו הטיפול הניתוחי המועדף; השילוב של הסרה אנדוסקופית ואבלציה באמצעות גלי רדיו הינו הטיפול היעיל ביותר; לאחר הסרה אנדוסקופית של נגעים מחולים עם דיספלזיה בדרגה גבוהה, יש להשלים אבלציה בכל אזורי וושט על-שם בארט.

עבודה זו הינה תוצאה של תהליך הקונצנזוס האינפורמטיבי והמקיף ביותר להערכה וטיפול בחולים עם וושט על-שם בארט, דיספלזיה בדרגה גבוהה או ממאירות בשלב מוקדם. מרבית הממצאים הינם בעלי חשיבות קלינית והושג קונצנזוס בדרגה גבוהה עבור מרבית השאלות שנשאלו.

החוקרים מוסיפים כי במסגרת תהליך זה הם זיהו מספר אזורים בהם דרושים מחקרים נוספים בהקדם, כולל הערכת סמנים גנטיים לקביעת הסיכון לממאירות.

Gastroenterology. 2012;143: 336-346

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה