Gastro other

האם טיפול בתרופות ממשפחת PPI מעלה את הסיכון לדלקת ריאות? (Expert Rev Clin Pharmacol)

מתוצאות מחקר שהוצגו במהלך כנס מטעם ה-American College of Chest Physicians באוקטובר 2011 עולה קשר בין טיפול בתרופות  ממשפחת PPI (Proton Pump Inhibitor) ובין דלקת ריאות הנרכשת בקהילה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להעריך את הקשר בין טיפול בתרופות ממשפחת PPI ובין דלקת ריאות הנרכשת בקהילה. מדובר היה במטה-אנליזה שכללה תשעה מחקרים, עם סך כולל של כ-120,000 מקרים של דלקת ריאות בין השנים 1986-2006. הסקירה כללה רק מחקרי מקרה-ביקורת ומחקרי עוקבה שפורסמו בשפה האנגלית והעריכו את הקשר בין PPI והיארעות דלקת ריאות הנרכשת בקהילה. החוקרים בחנו את הנתונים על-בסיס טיפול נוכחי ב-PPI, משך הטיפול ב-PPI (פחות מ-30 ימים או למעלה מ-180 ימים) ומינון הטיפול ב-PPI (גבוה או נמוך).

החוקרים מדווחים על קשר מובהק סטטיסטית בין טיפול בתרופות ממשפחת PPI בהווה ובין דלקת ריאות הנרכשת בקהילה (יחס סיכויים של 1.39). עוד זוהה קשר בין טיפול ב-PPI במשך פחות מ-30 ימים (יחס סיכויים של 1.65) וטיפול ב-PPI במינון גבוה (יחס סיכויים של 1.50) ונמוך (יחס סיכויים של 1.17). לא תואר קשר מובהק סטטיסטית בין דלקת ריאות הנרכשת בקהילה ובין טיפול ב-PPI במשך למעלה מ-180 ימים (יחס סיכויים של 1.10).

לאור הקשר שתואר בין טיפול בתרופות ממשפחת PPI ובין הסיכון לדלקת ריאות הנרכשת בקהילה, בעיקר עם טיפול נוכחי ב-PPI במשך פחות משלושים ימים או טיפול במינון גבוה, החוקרים קוראים לרופאים להיות ערניים יותר בכל הנוגע לתופעות הלוואי האפשריות של תרופות אלו ולשקול טיפולים חליפיים.

Expert Rev Clin Pharmacol. 2012;5(3):337-344

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה