Gastro other

בדיקות Fecal Calprotectin מסייעות בזיהוי מחלות מעי דלקתיות בילדים (Am J Gastroenterol)

ממחקר חדש מבריטניה, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת American Journal of Gastroenterology, עולה כי רמות גבוהות של FC (Fecal Calprotectin) עשויות לסייע בזיהוי ילדים הנדרשים לבדיקות אנדוסקופיות בחיפוש אחר סימנים למחלת מעי דלקתית.

לדברי החוקרים, FC עדיפה בהרבה על בדיקות הדם הנפוצות בשימוש, דוגמת C-Reactive Protein וספירת תאים לבנים, כסמן למחלת מעי דלקתית.

מהמחקר עולה כי Fecal Calprotectin  אינו רק סמן חשוב במהלך הטיפול במחלת מעי דלקתית בילדים, אלא גם במהלך הבירור הראשוני של ילדים עם חשד למחלה זו.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 190 מתנדבים שעברו בדיקות Fecal Calprotectin, כולל 91 משתתפים עם מחלת מעי דלקתית ו-99 ביקורות. החוקרים התבססו על רמת סף של 200 מיקרוגרם לגרם להגדרת רמות גבוהות של FC.

חציון רמות FC בעת האבחנה של ילדים עם מחלת מעי דלקתית עמד על 1,265 מיקרוגרם לגרם, זאת בהשוואה ל-65 מיקרוגרם לגרם בקבוצת הביקורת. בקבוצת החולים, הערכים היו דומים בין אם מדובר היה במחלת קרוהן, Ulcerative Colitis או מחלת מעי דלקתית שאינה מסווגת.

מהמחקר עולה כי מיקום המחלה וסוג המחלה אינם משפיעים על ערכי Fecal Calprotectin בעת באבחנה וכי הבדיקה הרבה יותר טובה מבדיקות הדם הנפוצות בשימוש.

תוצאות שליליות בבדיקה זו מסייעות מאוד ומפחיתות את מספר הילדים הנדרשים לעבור בדיקות פולשניות עם נטילת דגימת ביופסיה ממערכת העיכול. מנגד, תוצאה של מעל 200 מיקרוגרם לגרם מחזקת את החשד למחלת מעי דלקתית ותוביל לבדיקות נוספות, אלא אם חל שיפור ניכר בתמונה הקלינית.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא. עד אז, הם מאמינים כי יום אחד שימוש שגרתי בבדיקת Fecal Calprotectin בילדים תסייע רבות בביצוע בדיקות סקר מדויקות יותר למחלת מעי דלקתית בילדים.

Am J Gastroenterol 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה