Gastro other

האם חיידקי C. difficile מועברים מחולה לחולה במחלקות האשפוז? (PLoS Med.)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת PLoS Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי בפחות מרבע ממקרי Clostridium difficile באשפוז ניתן לזהות את המקור כחולה אחר באותה מחלקה, ממצאים הקוראים תיגר על ההנחה בנוגע לאופן התפשטות הזיהום.

לפי הסברה הרווחת, הזיהום נרכש ע”י מגע עם חולה תסמיני, הידוע כמזוהם בחיידק. במידה והדבר נכון, מהממצאים החדשים עולה כי האמצעים הנוכחיים למניעת הדבקה בזיהומים אינם מספקים למניעת המחלה.

במסגרת המחקר נבדקו קרוב ל-30,000 דגימות צואה מכ-15,000 נבדקים עם שלשולים ממושכים (הן באמצעות בדיקות אנזימטיות והן באמצעות תרבית צואה). הם מצאו 1282 דגימות חיוביות לחיידק בשתי הבדיקות (4.4%).

לאחר מכן החוקרים בחנו את הגנוטיפ של C. difficile מכל נבדק ואספו את הנתונים בנוגע למקום ומועד הטיפול בכל חולה, במטרה לבסס רשת הדבקה אפשרית. מאחר שהקשר בחלק מהמקרים עשוי היה להיות מקרי, ולא הדבקה אמיתית, החוקרים בחנו רשת ביקורת של חולים, באמצעות אותו מספר נבדקים עם תוצאות שליליות בבדיקות האנזימטיות.

החוקרים זיהו 69 סוגים של C. difficile ומצאו כי רק 23% חולים חלקו את אותו סוג חיידק כמו חולה אחר שכבר נדבק בחיידק באותה מחלקה.

כאשר החוקרים התירו עד שמונה שבועות להדבקה אפשרית, הם מצאו כי ב-465 (66%) מבין 705 המקרים שנבדקו לא ניתן היה למצוא קשר לחולה מסוים במחלקה. הם גם מצאו כי אחוז המקרים עם תורם אמין היה הגבוה ביותר במחלקות מושתלים/כליה (37%), המטולוגיה/אונקולוגיה (29%), רפואה דחופה/גריאטריה (28%) ופחות מקרים בכירורגיה כללית (20%), טראומה/אורתופדיה (16%) והתמחויות פנימיות (13%) וכירורגיות אחרות (6%).

כאשר התירו עד 12 שבועות להדבקה אפשרית, נרשמה עליה בשיעור הזיהומים באותה מחלקה לכ-25%. כאשר קיצרו את התקופה המותרת לארבעה שבועות, שיעור זה צנח ל-17%.

מעבר לקריאת התיגר בנוגע לאופן התפשטות החיידק, הממצאים גם מטילים ספק במשך תקופת ההדבקה האפשרית, כאשר מהנתונים עולה כי הדבקה אפשרית עד שמונה שבועות ולא רק 48 שעות לאחר ההפוגה בשלשולים.

ממצאי המחקר מעלים יותר שאלות מתשובות ודרושים מחקרים נוספים בנושא.

PLoS Med. Published online February 7, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה