Gastro other

מה בין ערכי HbA1c ובין מחלות כבד? (Diabetes Care)

ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Diabetes Care עולה קשר בין ערכי HbA1c (Hemoglobin A1c) ובין מספר סמנים להפרעות בתפקוד הכבד. להערכת החוקרים, ערכי HbA1c נמוכים עשויים לשמש סמן כללי למצב בריאותי ירוד, בדומה לרמות כולסטרול נמוכות.

במחקר מבוסס-אוכלוסיה החוקרים הדגימו עקומה בצורת J המאפיינת את הקשר בין ערכי HbA1c ובין רמות מוגברות של ALT ו-AST, וסטיאטוזיס כבדי. הממצאים מבוססים על נתונים אודות למעלה מ-12,000 משתתפים בסקר ה-NHANES III (National Health and Examination Survey III 1988-1994).

בהשוואה לערכי HbA1c בטווח 5.0-5.5%, רמה של מתחת ל-4.0% לוותה בעליה של פי 3.62 בסיכון לרמות ALT מוגברות ועליה של פי 6.8 בסיכון לרמות ALT מוגברות.

בקרב נבדקים עם רמות של מתחת ל-4% נרשם סיכון מוגבר להפרעה ברמות GGT וסטיאטוזיס כבדי, אך קשר זה לא היה מובהק סטטיסטית.

לאחר שהוציאו מניתוח הנתונים חולים  עם אנמיה, עומס-יתר של ברזל או זיהומי HBV (Hepatitis B Virus) או HCV (Hepatitis C Virus), הקשרים לא נותרו עוד מובהקים.

בדומה, ערכי HbA1c מתחת לאחוזון 1 לוו בעליה משמעותית בסיכון לערכי ALT גבוהים (פי 3.1) ו-ALT (פי 5.8), אך ללא עליה בסיכון לערכי GGT מוגברים או סטיאטוזיס כבדי.

מתוצאות המחקר עולה כי ערכי HbA1c נמוכים עשויים להעיד על מחלות רקע אחרות, כמו מחלות כבד. החוקרים לא הדגימו קשר בין ערכי סוכר נמוכים בצום ובין מחלות כבד, עדות לכך שייתכן והקשר עם ערכי HbA1c נמוכים אינו תלוי בהכרח במסלולי רמות סוכר בדם.

החוקרים ממליצים לרופאים להיות מודעים כי מצבים מסוימים, דוגמת אנמיה או עומס-יתר של ברזל, עשויים להפריע בהתייחסות לערכי HbA1c. באמצעות בדיקות חוזרות באמצעים שונים ו/או בדיקות רמות סוכר בצום, ניתן לשלול טעות מעבדה וגורמים נוספים העשויים לפגוע בתקינות התוצאות.

Diabetes Care 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה