Gastro other

תוצאות טובות להשתלת כבד מפוצלת (Arch Surg )

להשתלת כבד מפוצלת (השתלה המבוססת על מתן חלק מהכבד הנתרם לילד וחלק למבוגר) תוצאות מצוינות מבחינת הישרדות החולים והישרדות השתל, הן בקרב מבוגרים והן בקרב ילדים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת ספטמבר של כתב העת Archives of Surgery.

לדברי החוקרים, למרות שיעורי תחלואה גבוהים לאחר הניתוח, מדובר בגישה מוצדקת לאור המשאבים המוגבלים.

החוקרים מסבירים כי בגישה זו, חלק מהכבד מיועד למבוגר וחלק לילד, כאשר ניתן לפצל את הכבד בתוך הגוף או מחוצה לו. הסגמנט הלטארלי השמאלי מיועד לילד והחלק הימני מיועד למבוגר – אין חובה כי שני המושתלים יהיו באותו מרכז רפואי.

החוקרים עקבו אחר 106 חולים לאחר השתלת כבד מפוצלת במרכזם, שנערך בין השנים 1993 ו-2010.

בקרב 63 המושתלים המבוגרים, שיעורי ההישרדות לאחר שנה, חמש שנים ועשר שנים, עמדו על 93%, 77% ו-73%. שיעורי הישרדות השתל עמדו על 89%, 76% ו-65%, בהתאמה.

לא תועדו הבדלים מובהקים בשיעורי ההישרדות של המטופל או השתל, בין אם הפיצול נעשה בתוך הגוף או מחוצה לו. ב-43 הילדים, שיעורי ההישרדות לאחר שנה, חמש שנים ועשר שנים עמדו על 84%, 75% ו-79%. שיעורי הישרדות השתל עמדו על 77%, 63% ו-57%, בהתאמה. גם במקרה זה לא תועדו הבדלים בין שתי גישות פיצול הכבד.

29% מהמבוגרים המושתלים פיתחו סיבוכים של דרכי המרה, 11% אובחנו עם הפרעות בכלי הדם ו-11% נזקקו לניתוח לא-מתוכנן. 8% מהחולים אובחנו עם הרניה באזור החתך, כאשר בכל קבוצה תועד מקרה אחד של צורך בשאנט כאשר בוצעה ההשתלה, או שתל לא-מתפקד.

בקבוצת הילדים, תועד מקרה אחד של העדר תפקוד ראשוני של השתל, כאשר 40% מהמושתלים פיתחו סיבוכים של דרכי המרה ו-26% אובחנו עם הפרעות בכלי הדם.

החוקרים מודעים לסיכון המוגבר הכרך בהשתלת כבד מפוצלת, בכל הנוגע לסיבוכים האפשריים, ומסבירים לחולים כי מדובר בהחלטה שעליהם לקבל. במידה ונותנים הסכמתם, לאחר שהבינו את הסיכון אל מול התקווה לקבלת איבר בשלב מוקדם יותר, יכנסו לרשימת המועמדים להשתלה בגישה זו.

Arch Surg 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה