Gastro other

הפרעה בספיגת אבץ לאחר ניתוחי מעקף קיבה (Am J Clin Nutr)

רמות אבץ בדם צונחות בעקבות הפרעה בספיגתן לאחר ניתוח מעקף קיבה Roux-En Y, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם במהדורת אוקטובר של American Journal of Clinical Nutrition.

ניתוח מעקף קיבה מפחית את יכולת המעי לספוג אבץ ויש להגדיל את צריכת האבץ. בשלב זה, החוקרים אינם יודעים לקבוע מהי הכמות הנדרשת, אך להערכתם כי מדובר בסדר גודל של 25-30 מ”ג ליום, על-בסיס קבוע.

במסגרת המחקר, עקבו החוקרים אחר ספיגת אבץ לפני ניתוח מעקף קיבה ולאחר 6, 12 ו-18 חודשים מהניתוח. מדגם המחקר כלל 67 נשים.

הנשים חולקו באקראי לשתי קבוצות: קבוצה א’ קיבלה תוספי וויטמינים ומינראלים סטנדרטיים (עם 7.5 מ”ג ליום של אבץ אלמנטלי) וקבוצה ב’ קיבלה תוספת מינראלים וויטמינים ייעודית שסיפקה לפחות את ההקצאה היומית המומלצת של חומרי תזונה נבחרים (עם 15 מ”ג ליום של אבץ אלמנטלי). שתי הקבוצות נטלו גם תוספי סידן וויטמין D בכל יום.

למינון תוספי אבץ לא הייתה השפעה על מדדי האבץ בגוף, לכן החוקרים איחדו את הקבוצות להמשך הערכת התוצאות.

רמות אבץ בדם, פעילות Erythrocyte Membrane Alkaline Phosphatase ו-EZP (Exchangeable Zinc Pool) היו נמוכים יותר משמעותית 12 ו-18 חודשים לאחר הניתוח. Erythrocyte Metallothinoein נותר ללא שינוי לאורך המחקר, וחלה עליה מפתיעה באבץ בשיער לאחר 6 חודשים ו-12 חודשים (אך לא לאחר 18 חודשים מהניתוח).

ספיגת אבץ ירדה מ-32.3% לפני הניתוח ל-13.6% שישה חודשים לאחר הניתוח, ושבה בהדרגה ל-21% לאחר 18 חודשים מהניתוח.

החוקרים מזהירים כי ישנן סכנות לטיפול כרוני באבץ במינון גבוה, עם השפעה על מערכת החיסון. להערכתם, יש להגביל את מינון התוספים ל-50 מ”ג ליום (בשלב זה אין נתונים בנושא ולכן מדובר בהערכה בלבד).

Am J Clin Nutr 2011; 94:1004-1011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה