Gastro other

תרופות ממשפחת PPI מעלות את הסיכון לשלשולים על-רקע C. difficile (מתוך הכנס השנתי ה-51 מטעם ה-Interscience Conference on Antimicrobial Agents and Chemotherapy)

ממחקר רטרוספקטיבי מיפן עולה כי טיפול כרוני בתרופות ממשפחת PPI (Proton Pump Inhibitor) מלווה בעליה של למעלה מפי שלוש בסיכון להתפתחות שלשולים על-רקע זיהום ב-Clostridium difficile (CDAD או Clostridium difficile-Associated Diarrhea). ממצאי המחקר הוצגו בכנס השנתי ה-51 מטעם ה-Interscience Conference on Antimicrobial Agents and Chemotherapy.

המחקר כלל את כל החולים שאושפזו למחלקה פנימית בבית חולים אוניברסיטאי ביפן, בתקופה שבין אפריל ועד יוני 2010. החוקרים המשיכו לאסוף את תוצאות הבדיקות לטוקסינים של C. difficile עד אפריל 2011. הגדרת טיפול ב-PPI התבססה על מתן מרשם ל-PPI למשך למעלה משלושים ימים. מקרה CDAD הוגדר בנוכחות שלשולים וטוקסין C. difficile בדגימת צואה.

במהלך תקופת המחקר, PPI ניתנו ל-487 מבין 816 חולים (59.8%). חולים שנטלו PPI היו מבוגרים יותר מאלו שלא נטלו את הטיפול התרופתי (68.9 לעומת 63.1 שנים, p<0.01), עם יחס גברים/נשים גבוה יותר בקרב מטופלים בתרופות אלו (2.26 לעומת 1.36, p<0.01).

בקבוצת המטופלים בתרופות ממשפחת PPI תועדה עליה של פי 3.2 בסיכון להתפתחות שלשולים על-רקע Clostridium difficile. בקרב 487 המטופלים ב-PPI, תועדו 19 מקרים של CDAD; בקרב 329 החולים שלא נטלו טיפול ב-PPI תועדו 4 מקרים של CDAD (סיכון יחסי של 3.20, p=0.02).

לאור הממצאים, החוקרים סבורים כי יש לנקוט משנה זהירות במתן מרשם תרופות ממשפחת PPI. להערכתם, גם חסמי H2 מציבים את החולים בסיכון לשלשולים עקב Clostridium difficile. בחולים הזקוקים לטיפול כנגד חומצת קיבה, בעיקר בחולים מבוגרים, הם ממליצים על מתן סותרי-חומצה המכילים מגנזיום.

מתוך הכנס השנתי ה-51 מטעם ה-Interscience Conference on Antimicrobial Agents and Chemotherapy

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה