Gastro other

האם השימוש בתכשיר האנטי-אנדרוגני Flutamide עלול להיות קשור בפגיעה כבדית? (מתוך Annals of Hepatology)

ד”ר בן פודה שקד

בסדרת מקרים של עשרה חולים עוקבים אשר טופלו בתכשיר Flutamide ופורסמה בגיליון פברואר של ירחון Annals of Hepatology טוענים החוקרים כי יש לנסות ולהימנע משימוש בתכשיר בנשים צעירות עם פתולוגיות שפירות, דוגמת אקנה ושיעור יתר, לאור הסיכון לפגיעה כבדית.

החוקרים מסבירים כי Flutamide הינו תכשיר אנטי-אנדרוגני שאינו סטרואידלי, השכיח בשימוש לטיפול במצבים כגון סרטן מתקדם של הערמונית, אקנה והירסוטיזם. לדבריהם, התרופה עלולה לגרום לדרגות שונות של פגיעה כבדית, לרבות כשל כבדי חריף (Acute liver failure, ALF), ואף לצורך בהשתלת כבד.

בסדרה הנוכחית, מתארים החוקרים עשרה מקרים עוקבים של חולים אשר נבדקו במהלך תקופה בת 14 שנים, בעקבות רעילות כבדית חריפה הקשורה בשימוש ב-Flutamide, מהם שלושה גברים ושבע נשים, בגיל ממוצע של 75 ו-29 שנים, בהתאמה. החוקרים מציינים כי כל הגברים טופלו ב-Flutamide בשל קרצינומה מתקדמת של הערמונית, ופיתחו בהמשך רעילות כבדית ללא התפתחות ALF, והראו התאוששות מלאה מרעילות זו כשלושה חודשים לאחר הפסקת נטילת התרופה.

לעומת זאת, מדווחים החוקרים כי בשבע הנשים הצעירות אשר פיתחו רעילות כבדית בעקבות השימוש ב-Flutamide כטיפול במצבים היפראנדרוגניים שונים (אקנה והירסוטיזם), נצפה ALF בחמש מטופלות, אשר נזקקו כולן להשתלת כבד דחופה, עם תוצאות מצוינות ושרידות בארבע מהן.

לאור ממצאיהם אלו, סבורים החוקרים כי יש לנסות ולהימנע משימוש ב-Flutamide בטיפול בנשים צעירות עם מצבים פתולוגיים שפירים, או באם נעשה שימוש בתכשיר, להזהירן ביחס לסיבוכים רציניים אפשריים הקשורים בו. בנוסף, הם מציעים כי יש לבצע בדיקות סדרתיות לתפקודי הכבד, ובמקרים של עלייה באנזימי הכבד להפסיק לאלתר את השימוש בתרופה.


Annals of Hepatology 2011

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה