Gastro other

במטה-אנליזה חדשה לא נמצאה רעילות כבדית לצמח הקוהוש השחור המשמש כטיפול טבעי לתסמיני גיל המעבר (מתוך Menopause)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממטה-אנליזה חדשה אשר פורסמה בגיליון ינואר של ירחון Menopause ובה נותחו תוצאותיהם של מחקרים קליניים מבוקרים שבחנו את השימוש בצמח הקוהוש השחור (black cohosh) כטיפול בתסמיני גיל המעבר, לא נמצאה עדות לכך שלתכשיר רעילות כבדית.

החוקרים מציינים כי צמח הקוהוש השחור, טיפול צמחי פופולארי לתסמיני גיל המעבר, נקשר במספר תיאורי מקרה לרעילות כבדית. חששות בנוגע לתופעת לוואי אפשרית זו הביאה במדינות מסוימות, ובהן בריטניה, לניסוח תוויות אזהרה על גבי מוצרים אלו. עם זאת, לא ניתן היה לדבריהם לקבוע סיבתיות במקרים אלו. לפיכך, ביקשו החוקרים לערוך מטה-אנליזה לתוצאות מחקרים קליניים שנערכו בכדי להעריך את ההשפעה של השימוש בקוהוש שחור על תפקוד הכבד.

המטה-אנליזה כללה מחקרים קליניים מבוקרים, כפולי סמיות ובהקצאה אקראית, אשר התמקדו בהערכת הבטיחות של תכשיר הקוהוש השחור המכונה Remifemin, ובו תמצית קוהוש שחור איזופרופנולי, Isopropanolic black cohosh extract, iCR). מידע גולמי ביחס לערכי תפקוד הכבד (רמות אמינוטרנספרזות ו-gGT) הוערכו, כאשר זמינים היו נתונים בתחילת המעקב ושוב כעבור שלושה ושישה חודשי טיפול.

החוקרים מציינים כי בניתוח העל נכלל סך של 1,020 נשים בגילאי 40-60 שנים אשר השלימו את המחקרים, מהן 517 נשים אשר הוקצו אקראית לקבלת טיפול בקוהוש שחור ו-503 נשים אשר הוקצו לתכשיר אחר, בין אם תרופת דמה או Tibolone. הנשים אשר נטלו iCR עשו זאת במינון 40-128 מ”ג למשך שלושה עד שישה חודשים.

בניתוח ההבדלים הממוצעים בין הקבוצות, לא נמצאה השפעה מובהקת סטטיסטית, ולא נצפו הבדלים בין מחקרים כפולי-סמיות, מחקרים בהם הושווה התכשיר לתרופת דמה ובין מחקרים אחרים. החוקרים מסכמים כי ממצאיהם אינם מעידים על השפעה שלילית של השימוש ב-iCR על התפקוד הכבדי.

Menopause 2011

לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה