Gastro other

מהי היעילות של הוספת Bevacizumab לטיפול בחולים עם סרטן קיבה וושט גרורתי? (מתוך Journal of Clinical Oncology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש בשלב II אשר פורסם בגיליון דצמבר של ירחון Journal of Clinical Oncology עולה כי הוספת התכשיר Bevacizumab (אווסטין) למשטר טיפול מתוקן של Docetaxel (טקסוטר), Cisplatin ו-Fluorouracil (Modified DCF) הביאה לתוצאות ראויות לציון בחולים עם אדנוקרצינומה גסטרו-אסופגיאלית גרורתית.

החוקרים ממרכז Sloan-Kettering Cancer Center בניו-יורק ביקשו לבחון את ההשפעה של הוספת תכשיר מכוון-מטרה דוגמת Bevacizumab למשטר התלת-תרופתי עבור חולים סרטן מתקדם של הושט והקיבה, ואולם לדבריהם פרוטוקול ה-DCF שאינו מתוקן (unmodified DCF) כבר היה רעיל יתר על המידה.

לפיכך, פיתחו החוקרים משטר טיפולי חדש אשר נסבל לטענתם טוב יותר לעומת פרוטוקול ה-DCF המקורי. השינויים כללו קיצור של לוח זמני נטילת ה-Fluorouracil לצמצום שיעור המוקוזיטיס והשלשולים, מינונים נמוכים יותר של Cisplatin ו-Docetaxel, וכן מתן Docetaxel ו-Cisplatin בימים נפרדים זה מזה.

במחקר נכללו 44 חולים שטרם קיבלו טיפול כימותרפי קודם לכן, לרבות 22 חולים עם סרטן קיבה, 20 חולים עם סרטן של ה-Gastroesophageal junction (GEJ) ושניים נוספים עם סרטן הושט. החולים טופלו ב-Bevacizumab במינון 10mg/kg, Docetaxel במינון 40mg/m2, Fluorouracil במינון 400mg/m2 ו-Leucovorin במינון 400mg/m2 ביום 1, Fluorouracil במינון 1000mg/m2/day למשך יומיים באמצעות עירוי מתמשך המתחיל ביום 1, וכן Cisplatin במינון 40mg/m2 ביום 3 לטיפול. בהמשך, חזרו החולים לקבל טיפול זה מדי שבועיים, כאשר שלושה טיפולים (שישה שבועות) נחשבים למחזור טיפול יחיד.

החוקרים מדווחים כי שיעור התגובה המוכחת עמד על 67%, וכי השרידות ללא התקדמות המחלה (Progression-free survival) בשישה חודשים הייתה 79% וה-PFS החציונית הייתה 12 חודשים. בתום מעקב בן 26 חודשים, חציון השרידות הכוללת עמד על 16.8 חודשים והשרידות בתום שנתיים הייתה 37%.

לדברי החוקרים, תוצאותיהם אלו הינן חיוביות באופן מפתיע. הם מסבירים כי חולים רבים עם סרטן קיבה גרורתי אשר שורדים ללמעלה משנה וחצי הינו הישג ראוי לציון. עד כה, הם מזכירים, מרבית החולים היו מתים למרבה הצער תוך כשנה מהאבחנה ותחילת הטיפול הפליאטיבי.

החוקרים מוסיפים כי תופעות הלוואי לטיפול היו נסבלות. כמחצית מהחולים חוו נויטרופניה ללא חום, 25% סבלו מעייפות, ו-39% חוו אירועי פקקת ורידית. בחילה, הקאות, נוירו פתיה או חום ונויטרופניה התפתחו ב-10% מהחולים כל אחד.

על אף שישנם פרוטוקולים רבים לטיפול בסרטן הקיבה, טוענים החוקרים, הרי שתוצאות המחקר הנוכחי תוך שימוש ב-Bevacizumab הן בין הטובות שדווחו עד כה.

החוקרים מציינים כי מרבית החולים מקבלים שילוב של שתי תרופות, למשל תכשיר מבוסס-פלטינום ו-Fluoropyrimidine, ואם הם מסוגלים לשאת את הרעילות הנוספת, מקבלים על פי רוב שלוש תרופות. חולים עם ביטוי יתר או אמפליפיקציה גנטית של HER2 מקבלים בנוסף Trastuzumab (הרספטין).

עם זאת, באשר להוספת התכשיר Bevacizumab לטיפול, מודים החוקרים כי התוצאות בעקבות השימוש בתכשיר זה לא היו עקביות במחקרים קודמים. כך למשל, מחקר בשלב III אשר פורסם לאחרונה ובחן את השימוש ב-Bevacizumab לצד תכשירים נוספים עבור חולים עם סרטן קיבה מתקדם לא הגיע ליעד העיקרי של שיפור השרידות. בעקבות אותן תוצאות התעורר דיון סביב השאלה מדוע אותו מחקר בשלב III לא הניב תוצאות חיוביות על אף תוצאות מבטיחות ממחקרים בשלב II.

לטענת החוקרים, הסתירה בתוצאות עשויה לנבוע מהבדלים משמעותיים בין תתי-הסוג השונים של המחלה. הם מסבירים כי ניתן לסווג את סרטן הקיבה כשלוש מחלות שונות, דבר שהינו בעל משמעות קלינית מאחר ולא כל המחלות הללו מגיבות באותו האופן למשלב תרופתי זה.

J Clin Oncol, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה