Gastro other

האם יש מקום להסרת פוליפים מוקדמת בחולי Peutz-Jeghers Syndrome? (מתוך Am J Gastroenterol)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של כתב העת American Journal of Gastroenterology עולה כי הסרה של פוליפים מהמעי הדק בחולים עם PJS (Peutz-Jeghers Syndrome) עשויה למנוע ארועים של השתפלות מעי.

במחקר זה העריכו החוקרים את הסיכון להשתפלות המעי (intussusception ) ב-110 חולי PJS . כידוע, בחולים אלה קיימות המרטומות במערכת העיכול, במיוחד במעי הדק. המרטומות אלה נוטות לגרום להשתפלות המעי.

מתוך 110 החולים, 76 (69%) חוו לפחות ארוע אחד של השתפלות מעי (1-6) בגיל חציון של 16 (3-50) בארוע הראשון. הסיכון להשתפלות מעי היה 50% בגיל 20 (CI 95%, 17-23 שנים). הסיכון נמצא בלתי תלוי במין, סיפור משפחתי וסטטוס גנטי (מוטציה). ב-95% מהמקרים ההשתפלות קרתה במעי הדק. 80% מהמקרים התייצגו כבטן חריפה, וב-92.5% היה צורך בהתערבות כירורגית. לפי בדיקות ההיסטולוגיה ההשתפלויות נגרמו על ידי פוליפים בגודל ממוצע של 35 מ”מ (15-60 מ”מ).

אם כן, לחולי PJS סיכון מצטבר גבוה להשתפלות מעי בגיל צעיר. ההשתפלויות נגרמות לרוב על ידי פוליפים בגודל מעל 15 מ”מ והטיפול לרב כירורגי. תוצאות אלה תומכות בצורך למעקב אנדוסקופי עם הסרה של פוליפים בגודל מעל 10 מ”מ מהמעי הדק על מנת למנוע השתפלות.

Am J Gastroenterol. December, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה