Gastro other

תחליפי ארוחות אינם מסייעים למתבגרים להפחית במשקל (Obesity)

בשלב ראשון, שייקים דיאטטיים ומנות ארוזות מראש מסייעות למתבגרים שמנים להפחית במשקל. אך תחליפי ארוחות אינם עדיפים על דיאטה סטנדרטית דלת-קלוריות במטרה להפחית במשקל במהלך תקופה של שנה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש.

החלפת ארוחות קבועות בשייקים, חטיפים או מנות ארוזות מראש עשויה לסייע בהפחתת משקל. אחת הסיבות היא שלעיתים קרובות אנשים אינם מבינים כמה קלוריות הם צורכים, ובאופן זה הם אינם צריכים לחשב  את סך הקלוריות בארוחה. החוקרים ביקשו לקבוע אם תחליפי ארוחות עשויים לסייע להם בירידה במשקל.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 113 מתבגרים שמנים ובני משפחתם לאחד משלושה משטרי טיפול בן שנה: (1) דיאטה סטנדרטית של 1,300-1,500 קלוריות ביום; (2) נטילת תחליפי ארוחות במשך ארבעה חודשים (שלוש שייקים של סלים-פאסט, מנה ארוזה אחת מראש וחמש מנות פירות וירקות ביום) ולאחר מכן שמונה חודשים של דיאטה קונבנציונאלית; או (3) תחליפי ארוחות במשך שנה שלמה.

לאחר ארבעה חודשים, בקרב משתתפים בקבוצות תחליפי ארוחות חלה ירידה ממוצעת של 6.3% במדד מסת העצם, זאת בהשוואה לירידה של 3.8% בקרב מתבגרים בקבוצת דיאטה דלת-קלוריות.

עד תום השנה, לא תועד הבדל מובהק בירידה הממוצעת בערכי BMI בין שלוש הקבוצות: 2.8% עם דיאטה דלת-קלוריות, 3.9% עם תחליפי ארוחות למשך ארבעה חודשים ו-3.4% עם תחליפי ארוחות למשך שנה.

שליש מהמשתתפים פרשו מהמחקר. בקרב אלו שהמשיכו במחקר, ההיענות ירדה עם הזמן. עד תום 12 החודשים, החוקרים מצאו כי משתתפים בקבוצת תחליפי ארוחות אכלו סלים-פאסט רק 1.6 ימים בשבוע, בהשוואה ל-5.6 ימים בשבוע בחודש השני למחקר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי אינם תומכים בפוטנציאל התועלת של תחליפי ארוחות בשמירה על המשקל וקוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Obesity. Posted online December 9, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה