Gastro other

שילוב של Infliximab ו-Methotrexate לטיפול בסיבוכי דרכי העיכול של מחלת בכצ’ט (מתוך Modern Rheumatology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-5 בנובמבר 2010 ב-Modern Rheumatology עולה כי בקרב חולי בכצ’ט עם סיבוכים עמידים בדרכי העיכול, לטיפול משולב ב-Infliximab ו-Methotrexate נמצאה יעילות ובטיחות טובה לטווח קצר וארוך.

לדברי החוקרים, הטיפול המקובל במחלת בכצ’ט לא יעיל בחלק מהחולים עם סיבוכים בדרכי העיכול. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את היעילות לטווח קצר וארוך ואת הבטיחות של טיפול משולב ב-Infliximab ו-Methotrexte, בחולי בכצ’ט עם סיבוכים גסטרואינטסטינליים.

המחקר נערך בשנים 2005-2009 וכלל 10 משתתפים, מהם 3 גברים ו-7 נשים, עם מחלת בכצ’ט וסיבוכים בדרכי העיכול שעמידים לטיפול הרגיל. עמידות לטיפול הוגדרה כנוכחות של כיבי מעי תחת טיפול בן 8 שבועות לפחות בתרופות שונות, תגובה טובה לקורטיקוסטרואידים אך הישנות לאחר הורדת המינון או הפסקת הטיפול, והתווית נגד או חוסר סבילות לטיפול בקורטיקוסטרואידים. קריטריונים נוספים להכללה נקבעו על מנת לוודא כי למשתתפים סיכון נמוך לזיהום אופורטוניסטי, וכללו ספירת תאי דם לבנים של 4,000/מ”מ3 לפחות, ספירת לימפוציטים של 1,000/מ”מ3 לפחות בדם פריפרי, ו- β-d-glucan שלילי בנסיוב.

המשתתפים קיבלו טיפול ב-Infliximab במינון 3-5 מ”ג/ק”ג בשבועות 0, 2, ו-6 למחקר ולאחר מכן בכל 8 שבועות וכן טיפול ב-Methotrexate, ובהמשך עברו בדיקת CT של הבטן וקולונוסקופיה על מנת להעריך את יעילות הטיפול. יעד המחקר העיקרי היה שיעור ההיעלמות של כיבים איליוצקליים לאחר 12 חודשי טיפול.

מתוצאות המחקר עולה כי בכל המשתתפים נצפה בתוך 4 שבועות שיפור בתסמינים הגסטרואינטסטינליים ובסיבוכים הקשורים למחלה. החוקרים מציינים כי שיעור היעלמות הכיבים האיליוצקליים היה 50% לאחר 6 חודשים ו-90% לאחר שנה. בנוסף, מינון הקורטיקוסטרואידים שקיבלו המשתתפים ירד מ-22 מ”ג/יום ל-1.8 מ”ג/יום לאחר שנתיים.

החוקרים מדווחים כי לא נצפו תופעות לוואי חמורות במהלך המעקב.

לאור התוצאות הם כותבים כי טיפול ב-Infliximab הוביל לשיפור מהיר ויעיל בתסמיני דרכי העיכול של חולי בכצ’ט, וכי שילוב של Infliximab ו-Methotrexate היה יעיל לטווח ארוך ובעל בטיחות טובה באוכלוסיה זו.

Mod Rheumatol. 2010

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה