Gastro other

דחיית ניתוח לכריתת תוספתן במטופלים עם דלקת חריפה של התוספתן (מתוך Archives of Surgery)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ספטמבר 2010 של ה- Archives of Surgery עולה כי בקרב מטופלים עם דלקת חריפה של התוספתן (אפנדיציטיס), לא נמצא קשר בין דחיית הניתוח לכריתת התוספתן ובין עלייה בשיעורי התחלואה או התמותה.

החוקרים כותבים כי ניתוח לכריתת התוספתן הינו אחד הניתוחים השכיחים בעולם. הם מציינים כי כאשר חולף זמן רב מהופעת תסמיני אפנדיציטיס ועד להתערבות הניתוחית, תיתכן מחלה מתקדמת יותר, אך מוסיפים כי הטיפול האנטיביוטי ופיתוח שיטות הדמייה מתקדמות מאפשרים הערכה טרום-ניתוחית טובה יותר. בדרך זו, ניתן להציע טיפול לא-ניתוחי במקרי אבצס או פלגמון, ולצמצם את הצורך בהתערבות ניתוחית מיידית.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעה של דחיית הניתוח במטופלים בוגרים עם אפנדיציטיס חריפה, על התחלואה והתמותה ל-30 יום. זהו מחקר רטרוספקטיבי, שבו בדקו החוקרים נתונים ממאגר ה- American College of Surgeons National Surgical Quality Improvement Program, על 32,782 מטופלים שאושפזו באבחנת אפנדיציטיס חריפה בשנים 2005-2008. משתנה החשיפה העיקרי היה הזמן מהאשפוז ועד לניתוח, ויעדי המחקר העיקריים כללו את התחלואה הכוללת ל-30 יום, ותחלואה חמורה או תמותה ל-30 יום.

החוקרים מדווחים כי 24,647 מטופלים (75.2%) עברו ניתוח לכריתת התוספתן בתוך 6 שעות מהקבלה לאשפוז, 4,934 מטופלים (15.1%) עברו את הניתוח כ-6-12 שעות מהקבלה, ו-3,201 מטופלים (9.8%) עברו את הניתוח יותר מ-12 שעות לאחר הקבלה לאשפוז. משך הניתוח של משתתפי הקבוצה הראשונה היה 51 דקות בממוצע, לעומת 50 דקות בקבוצה השנייה ו-55 דקות בקבוצה השלישית (p<0.001). משך האשפוז לאחר הניתוח במטופלים שנותחו לאחר יותר מ-12 שעות מהקבלה היה 2.2 ימים, לעומת 1.8 ימים בקבוצות הנותרות (p<0.001). עם זאת, החוקרים מדגישים כי להבדלים אלו לא נמצאה משמעות קלינית.

במחקר לא נמצא קשר בין משך הזמן שחלף מהקבלה לאשפוז ועד לתחילת הניתוח, ובין התחלואה הכוללת, התחלואה החמורה או התמותה, והחוקרים מפרטים כי לא נמצאו הבדלים מובהקים בשיעורי התחלואה או התמותה של המטופלים ב-3 הקבוצות.

בין מגבלות המחקר ניתן לציין את התכנון הרטרוספקטיבי, היעדר הקצאה אקראית והבדלים אפשריים במאפייני המטופלים.

לאור תוצאות המחקר כותבים החוקרים כי במדגם רחב של מבוגרים עם אפנדיציטיס חריפה, לא נמצא קשר בין דחיית הניתוח לכריתת תוספתן ובין עלייה בשיעורי התחלואה והתמותה ל-30 יום. לדבריהם, קיימים מקרים בהם יש צורך לדחות את הניתוח לכריתת התוספתן בשל משאבים מוגבלים וסדרי עדיפויות רפואיים.

במאמר מערכת שפורסם בתגובה מציין הכותב במקרים רבים נהוג לטפל בחולים עם אפנדיציטיס חריפה על בסיס דחוף (Urgent), אך לא בהול (Emergent), ומוסיף כי ממצאי המחקר תומכים בכך.

Arch Surg. 2010;145(9):886-892

Arch Surg. 2010;145(9):892

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה