Gastro other

האם לוויטמין D תועלת כנגד זיהומים נשימתיים? (J Infect Dis)

נטילה יומית של תוספי וויטמין D עשויה לצמצם את מספר ימי המחלה של גברים צעירים, במהלך עונת השפעת או הצטננויות.

לדברי החוקרים, וויטמין D היווה את המוקד של מחקרים רבים, שחלקם מצאו קשר בין רמת וויטמין D בדם ובין סיכון מוגבר לסוכרת מסוג 1 או התקפי אסתמה חמורים בילדים, ובמבוגרים, נמצא קשר עם מחלות לב, ממאירויות מסוימות ודיכאון.

עם זאת, עדיין לא היה ברור אם וויטמין D הינו הגורם לסיכון המוגבר, ואם נטילת תוספי וויטמין D מובילה להפחתת הסיכון.

מאחר ששכיחות חסר וויטמין D עולה במהלך החורף בחלקים נרחבים ברחבי העולם, חוקרים התעניינו בשאלה אם וויטמין D עשוי להגן מפני התקררויות, שפעת, וזיהומים נשימתיים אחרים.

חלק מהמחקרים בעבר אכן מצאו כי בנבדקים עם רמות וויטמין D נמוכות יחסית, שיעור הזיהומים הנשימתיים גבוה יותר. בשילוב עם ממצאים אלו, מחקר מעבדתי שפורסם לאחרונה מצא כי וויטמין D עשוי לשחק תפקיד חשוב במנגנוני ההגנה של הגוף כנגד פתוגנים נשימתיים.

במסגרת המחקר הנוכחי, חולקו באקראי 164 גברים לטיפול בוויטמין D במינון 400 IU או פלסבו, כל יום, בין החודשים אוקטובר עד מרץ.

בתום המחקר, החוקרים לא מצאו הבדל ברור בין שתי הקבוצות במספר הימים הממוצע שפספסו בשל זיהומים נשימתיים שכללו ברונכיטיס, זיהום של הסינוסים, דלקת ריאות, זיהומי אוזניים וכאבי גרון.

בממוצע, גברים שנטלו וויטמין D פספסו כיומיים מהתחייבויותיהם בשל זיהום נשימתי, זאת בהשוואה לשלושה ימים, בממוצע, בקרב גברים בקבוצת הביקורת. הבדל זה לא היה מובהק סטטיסטית. עם זאת, לאחר תקנון להרגלי עישון, קבלת חיסון כנגד שפעת וגורמים נוספים, יחס הסיכון להיעדרות בשל מחלה נשימתית היה נמוך יותר בקרב גברים שנטלו וויטמין D.

החוקרים טוענים כי ממצאים אלו תומכים בתועלת של וויטמין D כנגד זיהומים נשימתיים. עם זאת, היקף התועלת לא היה חד משמעי. יתרה מזאת, מחקרים שפורסמו לאחרונה בנוגע לוויטמין D כנגד זיהומים נשימתיים העלו תוצאות סותרות.

החוקרים קוראים לערוך מחקר קליני גדול להערכת המינונים השונים של וויטמין D, בטרם ניתן יהיה להמליץ על מתן הוויטמין להפחתת הסיכון לזיהומים נשימתיים.

J Infect Dis 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה