Gastro other

התועלת במתן Lansoprazole לטיפול בצרבת בשעות הלילה (מתוך הכנס השנתי של National Medical Association)

ממחקר חדש שהוצג בכנס השנתי של National Medical Association עולה כי Lansoprazole (לנטון) הינו טיפול יעיל בחולים עם צרבות תדירות בשעות הלילה, ומדובר בטיפול בטוח כאשר ניתן על-פי הצורך ונמכר ללא-מרשם רופא.

לדברי החוקרים, זהו המחקר הראשון להערכת התועלת של PPI (Proton-Pump Inhibitor) לאירועי צרבות ליליות. מדובר היה בתת-ניתוח של מחקר קודם שפורסם בנוגע ל- Lansoprazole לטיפול בצרבות.

Lansoprazole ניתן באופן מסורתי לטיפול בתסמינים בשעות היום, על-רקע מחלת GERD (Gastroesophageal Reflux Disease), והתרופה ניתנת לרוב בשעות הבוקר. עם זאת, תסמינים ליליים הינם בעיה נפוצה בחולים אלו. מהמחקר הנוכחי עולה כי Lansoprazole עשוי לשמש כטיפול יעיל, הנמכר ללא מרשם רופא, וניתן על-פי הצורך.

במסגרת המחקר, 852 חולים חולקו באקראי לטיפול ב- Lansoprazole במינון 15 או 30 מ”ג, או לטיפול בפלסבו. 814 חולים השלימו את המחקר. המשתתפים סבלו מצרבות במשך לפחות שני לילות בחודש האחרון, ובממוצע, דיווחו על 4.6 לילות עם צרבות בשבוע החולף. אלו עם היסטוריה של אזופגיטיס ארוזיבית, או מחלת GERD, הוצאו מהמחקר.

החוקרים הקפידו על תקופה ללא-טיפול, בטרם התחלת הטיפול ב- Lansoprazole. המשתתפים נטלו את הטיפול לפחות שעה לפני ארוחת הבוקר, למשך שבועיים.

לאחר הטיפול, אלו שנטלו את התרופה במינון 15 מ”ג דיווחו על צרבת קלה (נסבלת בקלות), או העדר צרבת ב-79.9% מהלילות; אלו שנטלו מינון של 30 מ”ג דיווחו על דרגת צרבת זו ב-80% מהלילות. בקבוצת הפלסבו, השיעורים המקבילים עמדו על 70.8% מהלילות הבדל מובהק סטטיסטית (p<0.0001).

בחולים רבים, ההשפעה הייתה מיידית, כאשר 64.6% מהמטופלים במינון 15 מ”ג ו-67.5% מהמטופלים במינון 30 מ”ג דיווחו על העדר תסמיני צרבת או צרבת בדרגה קלה ביום הראשון לטיפול. בקבוצת הפלסבו, הקלה בתסמינים דווחה ע”י 54.2% מהמשתתפים (p<0.0001).

למחקר לא הייתה עוצמה סטטיסטית מספקת להערכת הבדלים בין טיפול ב-15 מ”ג ו-30 מ”ג.

החוקרים טוענים כי הממצאים עשויים לעודד הרחבת השימוש ב- Lansoprazole. הן מינון של 15 מ”ג והן מינון של 30 מ”ג היו יעילים, נסבלו היטב, והיו מובהקים סטטיסטית, בהשוואה לפלסבו.

מומחים שלקחו חלק בכנס ציינו כי לתרופות חשיבות רבה, אך לתנוחת השינה בזמן הלילה עם שמירה על ראש מורם חשיבות רבה בטיפול בחולים אלו, ואין לזנוח זאת כאשר מעריכים אפשרויות טיפול חדשות.

National Medical Association (NMA) 2010 Annual Convention and Scientific Assembly: Abstract 21

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה