Gastro other

האם קיים קשר בין צריכת אלכוהול ובין הסיכון ל-Rheumatoid Arthritis? (מתוך Rheumatology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-28 ביולי 2010 ב-Rheumatology, עולה כי נמצא קשר הפוך ותלוי-מנה בין תדירות צריכת האלכוהול ובין הסיכון והחומרה של Rheumatoid Arthritis (RA).

מטרת המחקר הייתה להעריך את הקשר בין תדירות שתיית האלכוהול ובין הסיכון ל-RA וחומרת המחלה. המחקר כלל 873 משתתפים הסובלים מ-RA ו-1,004 משתתפים בריאים, אשר מילאו שאלון העוסק בתדירות צריכת האלכוהול.

מתוצאות המחקר עולה כי נמצא קשר בין צריכת אלכוהול בתדירות גבוהה יותר ובין סיכון נמוך יותר ל-RA. החוקרים מדווחים כי למשתתפים שלא שתו אלכוהול נמצא יחס סיכויים (OR) של 4.17 לפתח RA (95% CI 3.01-5.77), לעומת משתתפים ששתו אלכוהול לפחות 10 ימים בחודש.

כמו כן, נמצא קשר הפוך ומובהק בין שתיית אלכוהול בתדירות גבוהה יותר ובין מדדי חומרת RA שונים, כולל CRP, ציון DAS-28, סולם הכאב האנלוגי, שאלון ה- modified Health Assessment Questionnaire (HAQ), וציון ה- modified Larsen score. החוקרים מוסיפים כי לאחר תקנון רב-משתני לערפלנים אפשריים, נצפה עדיין קשר הפוך ומובהק בין שתיית אלכוהול ובין נזק למפרקים בצילומי רנטגן וציון ה-HAQ. החוקרים מדגישים הממצאים היו בלתי תלויים במין המשתתפים, או בנוכחות נוגדני anti-cyclic citrullinated peptide (anti-CCP).

לאור התוצאות כותבים החוקרים כי משתתפים עם צריכת אלכוהול תדירה דיווחו על תסמינים פחות חמורים, לעומת משתתפים שלא שתו אלכוהול או ששתו לעיתים נדירות. כמו כן, במשתתפים עם צריכת אלכוהול גבוהה יותר נצפו פחות נזק מפרקי בבדיקות ההדמיה ומדדי דלקת נמוכים יותר בבדיקות המעבדה.

לדברי החוקרים, בעבודות קודמות נמצא קשר בין שתיית אלכוהול ובין סיכוי נמוך יותר לפתח RA. בנוסף, קיימות ראיות לכך שאלכוהול מדכא את פעילות מערכת החיסון, וייתכן שבאופן זה משפיע על הסיכון לפתח RA. לאחר הופעת המחלה, הפעילות האנטי-דלקתית ומשככת הכאב של האלכוהול, עשויה לצמצם את חומרת תסמיני המחלה.

בין מגבלות המחקר ניתן לציין כי זהו מחקר-חתך רטרוספקטיבי, הטיית זיכרון אפשרית, וכן הבדלים בגיל ומין המשתתפים בקבוצת המחקר לעומת קבוצת הביקורת. כמו כן, החוקרים בדקו את תדירות שתיית האלכוהול ולא את כמות השתייה. היות והמחקר כלל בעיקר משתתפים לבנים, ייתכן ולא ניתן להכליל את התוצאות לאוכלוסיות אחרות.

החוקרים מסכמים כי דרושים מחקרים נוספים בנושא, על מנת לאשר את תוצאות המחקר ולבחון את המנגנון העומד בבסיס הקשר בין צריכת אלכוהול ו-RA.

Rheumatology. 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה