Gastro other

מהי ההשפעה של גיל החולה על מהלך המחלה בחולים עם דלקת כיבית של המעי של הגיל המבוגר? (מתוך Clinical Gastroenterology and Hepatology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר רטרוספקטיבי חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של ירחון Clinical Gastroenterology and Hepatology עולה כי חולים מבוגרים המאובחנים כסובלים מדלקת כיבית של המעי (Ulcerative Colitis, UC) בגיל 50 שנים ומעלה מראים היארעות גבוהה יותר של עישון בעברם אולם עשויים להימצא ברמיסיה ללא צורך בסטרואידים בתום שנה אחת של מעקב, בהשוואה לחולי UC שאובחנו בין הגילאים 18 ו-30 שנה.

החוקרים מסבירים כי מחקרים אפידמיולוגיים של המחלה מראים פיזור בימודאלי של מועד הופעתה, עם שיא ראשון בעשור השלישי לחיים ושיא נוסף וקטן יותר בין הגילאים 50 ו-80 שנה. על אף אוכלוסיה ההולכת ומזדקנת, ולפיכך עלייה בהיארעות של UC המופיעה בגיל מאוחר, הרי שידוע מעט בלבד לדבריהם אודות ההשפעה של גיל על התייצגות המחלה, המהלך הקליני שלה והתגובה לטיפול תרופתי בחולים עם UC של הגיל המאוחר המופיעה בגיל צעיר לעומת גיל מבוגר יותר.

מאחר וגורמי הסיכון ל-UC והתפקוד החיסוני משתנים במידה רבה בתלות בגיל, ביקשו החוקרים במחקרם זה לבחון שמא מהלך המחלה או התוצאות הקליניות נבדלים משמעותית בין חולים שאובחנו כסובלים מהמחלה בשלבים מוקדמים לעומת מאוחרים יותר של הגיל המבוגר.

במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי נכללו 295 חולים שטופלו במרפאת מחלות מעי דלקתיות (Inflammatory Bowel Disease, IBD) בין השנים 2001 ו-2008. בין המשתנים אותם בדקו החוקרים נכללו השימוש בתרופות הקשורות ל-IBD; מידת המחלה וחומרתה בעת האבחנה, כפי שהוערכה באמצעות מערכת סיווג Montreal, וה-Modified Truelove and Witts Severity Index; מספר האשפוזים בשל החרפות הקוליטיס; הצורך בכריתות מעי אלקטיביות ובהולות; שיעור התמותה במהלך השנה הראשונה שלאחר האבחנה; וכן התוצא העיקרי שהוגדר כרמיסיה ללא צורך בסטרואידים בתום שנה לאחר הופעת המחלה.

החוקרים מציינים כי ביקשו להשוות בין קבוצת חולים בהם החלה המחלה בשלב מוקדם, משמע אובחנה בין הגילאים 18 ו-30 שנים (כך ב-155 חולים), ובין קבוצה בה החלה בשלב מאוחר, משמע אובחנה לראשונה בגיל 50 שנים ומעלה (כך ב-140 חולים נוספים). כמו כן נאסף מידע דמוגרפי והוערכו ההבדלים בין הקבוצות, לרבות מאפיינים כמין החולה, היסטורית עישון וסיפור משפחתי של UC.

חולים רבים יותר עם UC המופיע מאוחר השיגו רמיסיה קלינית ללא סטרואידים בהשוואה לאלו הצעירים יותר (64% לעומת 49%; p = 0.01). לא נצפו לדברי החוקרים הבדלים בין המינים בשיעורי הרמיסיה בין הקבוצות. נצפתה נטייה למספרים גבוהים יותר של כריתות מעי באלו עם הופעה מוקדמת של המחלה, ואולם ההבדל לא הגיע לכדי מובהקות סטטיסטית, וכן לא נצפו הבדלים ביחס למספר האשפוזים (57 לעומת 66; p = 0.09) עד אשר בוצע ניתוח של תת-קבוצה של חולים מבוגרים יותר. החוקרים מצאו כי חולים עם UC שאובחן בגיל 60 שנים ומעלה הזדקקו יותר לאשפוזים בשל החרפות הקוליטיס בהשוואה לאלו עם מחלה שהופיעה בגיל מוקדם יותר (p = 0.03).

באשר לשימוש הכולל בתרופות במהלך השנה הראשונה מאבחנת המחלה, לא נצפו הבדלים מובהקים בין הקבוצות, עם שיעורים גבוהים מעט יותר של שימוש ב-5-Aminosalicylate (5-ASA) בקבוצת ה-UC שמופיע מאוחר, ושיעורים דומים של שימוש בתכשירים אימונומודולטוריים ו-Infliximab. הם מוסיפים כי בשתי הקבוצות מרבית החולים הזדקקו לסטרואידים פומיים או תוך-ורידיים במהלך השנה הראשונה למחלתם (63.4% בקבוצת ה-UC שמופיע מוקדם וקרוב ל-68% בקבוצת ה-UC שמופיע מאוחר). מבין החולים שקיבלו מרשם לתכשירים אימונומודולטוריים (אולם לא כך עבור 5-ASA או Infliximab), נמצא כי מספר רב יותר של חולים מהקבוצה המאוחרת השיגו רמיסיה קלינית ללא סטרואידים בתום שנה (43.9% לעומת 17.5%; p = 0.016). מבין אלו שנזקקו לסטרואידים בעת האבחנה, אחוז גבוה יותר מאלו בקבוצה המאוחרת הצליחו לרדת ולהיגמל מהטיפול בסטרואידים ולהשיג רמיסיה ללא סטרואידים בתום שנה (p = 0.019).

החוקרים מציינים כי דלקת כיבית של המעי המופיעה מוקדם הינה ככל הנראה בעלת מרכיב גנטי, בעוד שזו המופיעה מאוחר ניתנת לייחוס יותר לשינויים במערכת החיסון ובתפקוד מחסום המעי הקשורים בגיל, כמו גם להשפעות סביבתיות כגון עישון קודם. לדבריהם, תוצאות תומכות בכל אחת מטענות אלו ובמסקנות של מחקרים קודמים עם תוצאות דומות. קרוב ל-52% מקבוצת המחלה המאוחרת היו מעשנים לשעבר בהשוואה ל-13.5% שעישנו בעבר בקרב החולים הצעירים יותר (p < 0.001). למעלה מ-21% מהחולים בגילאי 30 שנה ומטה הראו סיפור משפחתי של IBD בהשוואה ל-10.8% מהחולים בקבוצה המבוגרת יותר (p = 0.008).

בין חוזקותיו של המחקר הנוכחי מזכירים החוקרים את השימוש בעוקבה גדולה ומוגדרת היטב ואת ההשוואה הישירה שבוצעה בין חולי UC המופיע מוקדם לעומת UC המופיע מאוחר. מגבלותיו כוללות את מבנהו הרטרוספקטיבי, את השימוש במרכז רפואי שלישוני בו החולים עשויים להיות בדרגת חומרה גבוהה יותר, ואת השונות בהחלטות הטיפוליות בין הרופאים השונים במרכז. כמו כן, הם מציינים את העובדה כי התבססו על גיליונות רפואיים לשם תיאור ממצאי הקולונוסקופיות, ואת היעדר הקריטריונים האנדוסקופיים לאימות הרמיסיה הקלינית בתום שנה של מעקב.

לטענת החוקרים, מספר החולים המאובחנים כסובלים מדלקת כיבית של המעי המופיעה בגיל המאוחר צפוי להמשיך ולעלות עם הזדקנות האוכלוסייה. הטיפול בחולה UC מבוגר יותר הינו פעמים רבות מאתגר בשל תחלואות נלוות ושימוש בתרופות שונות במקביל לאלו המשמשות לטיפול במחלה. מאחר וחולים מבוגרים יותר מצויים בסיכון מוגבר לסיבוכים בעקבות הטיפול בסטרואידים, הם מוסיפים, הרי שעבודתם זו מדגישה את החשיבות שבהתחלה מוקדמת של טיפול אחזקתי ב-5-ASA ושקילת טיפול בתכשירים אימונומודולטוריים.

לבסוף, קוראים החוקרים להמשך המחקר בתחום תוך התמקדות בתגובה התרפואטית לתכשירים אלו באוכלוסיית חולי ה-UC המופיע בגיל המאוחר, וכן בחינת הגורמים הסביבתיים והגנטיים המבדילים בין דלקת כיבית של המעי המופיעה מוקדם לעומת כזו המופיעה מאוחר.

Clin Gastroenterol Hepatol  2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • גלאוקומה בשלב מוקדם אינה פוגעת באיכות החיים של החולים (JAMA Ophthalmology)

    גלאוקומה בשלב מוקדם אינה פוגעת באיכות החיים של החולים (JAMA Ophthalmology)

    בחולים עם יתר לחץ עיני שפיתחו גלאוקומה ראשונית בזווית-פתוחה ללא פגיעה בשדות ראיה לא תועדה פגיעה באיכות החיים על-רקע תפקודי הראיה, בהשוואה לאלו ללא המחלה העינית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology. מחקר החתך כלל 679 משתתפים (גיל ממוצע של 73.8 שנים, 60.7% נשים) עם יתר לחץ עיני ממחקר Ocular Hypertension Treatment […]

  • טיפול בלחץ אוויר חיובי עשוי להפחית את הסיכון לתמותה בקשישים עם דום נשימה בשינה (JAMA Netw Open)

    טיפול בלחץ אוויר חיובי עשוי להפחית את הסיכון לתמותה בקשישים עם דום נשימה בשינה (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי טיפול בלחץ אוויר חיובי (Positive Airway Pressure, או PAP) מלווה בשיעורים נמוכים יותר של תמותה וסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בקשישים עם דום נשימה חסימתי בשינה, כאשר היענות גבוהה לטיפול מלווה בירידה נוספת בסיכון לתחלואה ותמותה. מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל 888,835 קשישים (גיל חציוני של 73 שנים; […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר מתן Ocrelizumab בזריקה תת-עורית לטיפול בטרשת נפוצה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר מתן Ocrelizumab בזריקה תת-עורית לטיפול בטרשת נפוצה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר פורמולה תת-עורית של Ocrelizumab (אוקרוואס) לטיפול בטרשת נפוצה התקפית וטרשת נפוצה מתקדמת ראשונית. הזריקה התת-עורית ניתנת על-ידי איש צוות רפואי בתוך כאשר דקות והינה הזריקה התת-עורית הראשונה והיחידה מסוגה הניתנת פעמיים בשנה ומאושרת לטיפול בטרשת נפוצה התקפית וטרשת נפוצה מתקדמת ראשונית. האישור הנוכחי מבוסס על נתונים […]

  • הדור הבא של הפרוביוטיקה | פוסטביוטיקה | הרצאות זמינות לצפייה

    הדור הבא של הפרוביוטיקה | פוסטביוטיקה | הרצאות זמינות לצפייה

    במהלך החודש האחרון התקיימו שני וובינרים העוסקים בפוסטביוטיקה | הדור הבא של הפרוביוטיקה. להרצאת המפגש הראשון ומענה על שאלות השתלמות לחצו כאן להרצאת המפגש השני שהתמקדה בפוסטביוטיקה להפחתה משמעותית של תחלואת חורף בילדים לחצו כאן  

  • תיקון ליקוי ראיה עשוי לסייע במניעת התפתחות דמנציה בגיל מבוגר (JAMA Ophthalmol)

    תיקון ליקוי ראיה עשוי לסייע במניעת התפתחות דמנציה בגיל מבוגר (JAMA Ophthalmol)

    טיפול ממוקד בהפרעות ראיה עשוי לסייע במניעת דמנציה, מאחר וליקוי ראיה נקשר עם קרוב לחמישית ממקרי דמנציה בקשישים, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Ophthalmology. החוקרים השלימו ניתוח חתך שהתבסס על נתונים ממאגר National Health and Aging Trends Study, שכלל 2,767 מבוגרים בגילאי 71 שנים ומעלה (54.7% נשים). הפרעות ראיה הוגדרו על-פי קריטריוני […]

  • התועלת האפשרית של ניתוח בריאטרי בקשישים (JAMA Netw Open)

    התועלת האפשרית של ניתוח בריאטרי בקשישים (JAMA Netw Open)

    בקרב קשישים עם השמנת-יתר, ניתוח בריאטרי אינו מפחית משמעותית את הסיכון למחלות ממאירות על-רקע השמנה או מחלות לב וכלי דם, כפי שתואר בקרב מטופלים צעירים יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הראו כי ניתוח בריאטרי מפחית את הסיכון לממאירויות על-רקע השמנה ומחלות […]

  • Baveno VI להערכת דליות בסיכון גבוה (CGH)

    Baveno VI להערכת דליות בסיכון גבוה (CGH)

    קריטריוני Baveno VI עשויים להיות שיטה לא פולשנית וחסכונית להערכת דליות בסיכון גבוה בחולים עם שחמת Child-Pugh A, בהשוואה לאנדוסקופיה, כך על פי מחקר שפורסם ב-Clinical Gastroenterology and Hepatology

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה