Gastro other

Avastin עלול לגרום ל-Leukoencephalopathy Syndrome (מתוך NEJM)

Genetech מייעצת לרופאים להפסיק את השימוש ב-Avastin (Bevacizumab), נוגדן מונוקלונאלי המעכב את Vascular Endothelial Growth Factor, בחולים המפתחים Reversible Posterior Leukoencephalopathy Syndrome (RPLS), תסמונת דלף מוח-קפילרות.

החברה מעדכנת את העלונים שהוספו ל-Avastin בארה”ב, כדי לכלול את RPLS Syndrome. Roche, השותפה של Genetech, נוקטת צעדים דומים מחוץ לארה”ב.

אנשי Genetech הגיבו לשני מכתבים, שפורסמו ב-NEJM, אודות 2 חולים בסרטן כליות גרורתי, שסבלו מיל”ד, לאחר שטופלו בתרופה.

במכתב אחד נכתב כי נראה שהסינדרום קשור בתרופה, מאחר שהשימוש בתרופה הולך וגובר, רופאים צריכים להיות מודעים לקשר האפשרי. במכתב תואר מקרה של אישה בת 59, שקיבלה 7 עירויים של Avastin במרווחי זמן של שבועיים, בשל סרטן כליות גרורותי, במהלך התקופה לחץ הדם שלה נותר בתחום התקין שלה ועמד על 100/70 מ”מ כספית. 8 ימים לאחר העירוי האחרון, האישה אושפזה בחדר מיון עם לטרגיה חמורה. הבדיקה הפיזיקאלית היתה תקינה ברובה, אך לחץ הדם עמד על 168/88 מ”מ כספית.

בבדיקת תוצאות המעבדה התגלתה רק ספירה לבנה גבוהה, שעמדה על 14,000 תאים למ”מ מרובע, בבדיקת שתן זוהו יותר מ-100 תאים לבנים בשדה גבוה, ומספר חיידקים. בדיקה נוירולוגית ביום הראשון לאישפוז גילתה עיוורון קורטיקלי ו-Extensor Plantar Responses.

בדיקת MRI של המוחה זיתה Leukoencephalopathy ללא-הגברה באזורים סוב-קורטיקלים (Distal Vasculature). בדיקת MRI באותה אישה שבוצעה פחות מחודשיים קודם לכן היתה תקינה. למרות שבץ המורגי קטן, האישה החלימה במהירות.

בחברה טוענים כי הם היו מודעים ל-82 מקרים של RPLS בספרות, הקשורים בכימותרפיה וטיפול לדיכוי חיסוני. תופעות הלוואי המפורסמות של Avastin כוללות שבץ המורגי, אירועים טרומבוטיים עורקיים, יל”ד וסינדרום נפרוטי.

מאחר שזמן מחצית החיים של Bevacizumab עומד על 20 ימים, מאמינים כי RPLS שהתפתח במטופלים קשור בתרופה. ההשערה היא שהסינדרום נובע מעיכוב VEGF על מחסום דם-מוח. בשל השימוש הגובר בתרופה, רופאים צריכים להיות מודעים לקשר האפשרי.

במכתב השני דווח על מקרה של אישה בת 52 עם יל”ד ו-Rectal Adenocarcinoma Metastatic שעברה 3 קורסי כימותרפיה באמצעות Fluorouracil, Leucovorin ו-Oxaliplatin.

האישה הגיעה עם איבוד ראיה חריף, בילטארלי, כאבי ראש ובלבול, שהחלו 16 שעות לאחר המינון הראשון של Bevacizumab, שניתן במחזור הרביעי של משטר הכימותרפיה.

התמונה הקלינית והמאפיינים הרדיולוגים היו אופיניים ל-RPLS. טיפול כימותרפיה משולב המבוסס על Avastin קשור בסיכון ל-Grade 3 Hypertension ב-16% מהמטופלים, כנראה משנית לכיווץ כלי דם. ההשערה היא כי Bevacizumab עשוי להשרות כיווץ כלי דם, ובשילוב עם לחץ הדם הגבוה בחולים, עלול להביא ל-RPLS.

קבוצת החוקרים טענה כי יש לחשוד ב-RPLS בחולים עם יל”ד שאינם מאוזנים היטב, המטופלים במעכבי VEGF. רופאים צריכים להכיר את הסיבוכים האפשריים ולאזן היטב את לחץ הדם במהלך הטיפול בתרופה ולאחר מכן. נראה כי התהליך הפיך עם איזון יל”ד והפסקת התרופה.

שני המכתבים מספקים מידע חשוב אודות סינדרום נדיר מאוד.

בחברה מסכימים כי שני החולים ענו על הקריטריונים הקליניים של RPLS, בשלב זה הם בוחנים את הפרופיל הבטיחותי בכדי לחפש סימנים ותסמינים הקשורים ב-RPLS ובודקים מקרה נוסף.

N Engl J Med 2006;354:980-981.

לידיעה במדסקייפ

תגובת Roche:

יצרנית התרופות השוויצרית, Roche Holding AG, הודיעה כי היא תעדכן את האחראיים במערכת הבריאות על מקרים נדירים בהם נמצא קשר בין טיפול ב-Avastin ומצבים מוחיים.

מהפירסום עולה כי שתי נשים שטופלו בתרופה פיתחו Reversible Posterior Leukoencephalopathy Syndrom (RPLS), בזמן טיפול ב-Avastin. שתי המטופלות החלימו מאוחר יותר מהסינדרום, שיכול להוביל לעיוורון וסיבוכים אחרים.

כרגע בודקים בחברה מקרה שלישי אפשרי.

מהחברה מוסרים כי מדובר בסינדרום הפיך ונדיר מאוד וטוענים כי מטופלי Avastin אינם מצויים בסכנה. בנוסף, הם מבטיחים לעדכן בקרוב את האחראיים אודות הממצאים כך שניתן יהיה לשנות את הטיפול בהתאם. הם אינם מכירים מקרים דומים נוספים.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה